Удосконалення методичних підходів до визначення стратегії розвитку підприємства методом SPACE-аналізу
Дата
2021
DOI
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
В результаті проведених досліджень визначено, що не існує конкретного алгоритму розрахунків довірчих інтервалів при виконанні SPACE-аналізу, тож була запропонована покрокова схема їх визначення з можливістю отримання достовірних результатів і усунення певного суб’єктивізму при опитуванні експертів. Було з’ясовано специфічні критерії для фармацевтичної галузі, які оцінюються у рамках кожного фактору під час проведення SPACE-аналізу. Шляхом апробації удосконаленої методики було співставлено результати SPACE-аналізу у форматі детермінованих чисел з результатами аналізу методом SPACE з використанням довірчих інтервалів. Порівняння показало, що використання довірчих інтервалів дозволяє здійснити стратегічну оцінку стану підприємств фармацевтичного ринку більш точно та достовірно, особливо в умовах високого рівня невизначеності зовнішнього середовища.
As a result of the conducted research, it was determined that there is no specific algorithm for calculating confidence intervals when performing SPACE analysis, so a step-by-step scheme for their determination was proposed with the possibility of obtaining reliable results and eliminating a certain subjectivity when interviewing experts. Specific criteria for the pharmaceutical industry were elucidated, which are evaluated within each factor in the SPACE analysis. By testing the improved methodology, the results of SPACE analysis in the format of deterministic numbers were compared with the results of the SPACE analysis using confidence intervals. The comparison showed that the use of confidence intervals makes it possible to carry out a strategic assessment of the state of the pharmaceutical market enterprises more accurately and reliably, especially with a high level of uncertainty in the external environment.
As a result of the conducted research, it was determined that there is no specific algorithm for calculating confidence intervals when performing SPACE analysis, so a step-by-step scheme for their determination was proposed with the possibility of obtaining reliable results and eliminating a certain subjectivity when interviewing experts. Specific criteria for the pharmaceutical industry were elucidated, which are evaluated within each factor in the SPACE analysis. By testing the improved methodology, the results of SPACE analysis in the format of deterministic numbers were compared with the results of the SPACE analysis using confidence intervals. The comparison showed that the use of confidence intervals makes it possible to carry out a strategic assessment of the state of the pharmaceutical market enterprises more accurately and reliably, especially with a high level of uncertainty in the external environment.
Опис
Ключові слова
стратегії розвитку, SPACE-аналіз, стратегічні позиції, довірчі інтервали, фармацевтична галузь, ПАТ «Фармак», АТ «Київмедпрепарат», ПрАТ «Дарниця», development strategies, SPACE-analysis, strategic positions, confidence intervals, pharmaceutical industry, PJSC «Farmak», JSC «Kyivmedpreparat», PJSC «Darnytsia», кафедра маркетингу
Бібліографічний опис
Крайнюченко, О. Ф. Удосконалення методичних підходів до визначення стратегії розвитку підприємства методом SPACE-аналізу / О. Ф. Крайнюченко, А. А. Шевчук // Формування ринкових відносин в Україні. – Київ, 2021. – Вип. 12 (247). – С. 121–130.