Перегляд за Автор "Степанчук, Світлана Олександрівна"
Зараз показуємо 1 - 13 з 13
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ RACE-технологія при розробці імеджевої рекламної та PR-кампанії підприємства(2021) Пєтухова, Ольга Михайлівна; Степанчук, Світлана Олександрівна; Грущенко, Альвіна ВіталіївнаВ статті охарактеризовано сутність, зміст та принципи застосування «RACE» технології при розробці іміджевої рекламної чи PR-кампанії, як основного методу, що застосовується в практичній діяльності як вітчизняних так і закордонних підприємств та організацій. Базується «RACE» технологія на чотирьох етапах, а саме: дослідженнях, формуванні активних рекламних або PR-дій, вибору засобів комунікації, оцінки очікуваних та фактичних результатів. Всі перераховані етапи тісно взаємопов’язані між собою і, якщо пропустити один із зазначених етапів, то рекламна чи PR-кампанія може втратити свою економічну чи комунікативну ефективність, а отже і прибутковість для підприємства. Тому все більше підприємств намагаються знайти просту й водночас ефективну технологію для комунікації зі споживачами та впливу на їх рішення. Проблематика визначення поняття та особливостей застосування технології «RACE» у наукових працях з управління рекламними та PR-кампаніями з’явилися відносно недавно. При цьому такі відомі технології, як «AIDA», «4P»-«8Р», «4C» та інші вивчаються вченими і застосовуються практиками вже тривалий час, це в свою чергу, доводить актуальність обраної теми і те, що достатньо багато питань окресленої сфери діяльності розкрито частково та потребують додаткових досліджень. У статті розглянуто сучасні теоретичні підходи щодо використання технології «RACE» при розробці рекламних та PR-кампаній, а також досліджено практичні аспекти застосування даної методики - при розробці іміджевої рекламної кампанії для безалкогольного солодкого напою ТМ «Живчик» ПрАТ «Оболонь». Під час проведення попереднього дослідження для розробки іміджевої рекламної кампанії для ПрАТ «Оболонь» було визначено цільову аудиторію та портрет споживача продукції ТМ «Живчик», проаналізовано конкурентів компанії, платформи для комунікації, складено медіаплан рекламних та PR-активностей, сформовано бажані очікувані результати ефективності. Подальшими перспективами майбутніх досліджень з обраної теми є впровадження інноваційних технологій при розробці іміджевих рекламних та PR-кампаній, а також проведення більш детальних досліджень щодо їхньої економічної та комунікаційної ефективності в майбутньому. This article describes the definition, content and principles of «RACE» technology in the development of image advertising or PR-campaign, as the main method used in practice by both domestic and foreign companies and organizations. «RACE» technology is based on four stages, namely: research, the formation of active advertising or PR-actions, the choice of means of communication, evaluation of expected and actual results. All of the above stages are closely interrelated and subordinate to each other, and if you miss one of these stages, the advertising or PR-campaign will lose its economic or communication effectiveness, and hence profitability for the company. Therefore, more and more companies are trying to find a simple and effective technology for communicating with consumers and influencing their decisions. The problem of defining the concept and features of the application of "RACE" technology in scientific work on the management of advertising and PR-campaigns appeared relatively recently. At the same time, such well-known technologies as «AIDA», «4P» - «8P», «4C» and others are studied by scientists and used by practitioners for a long time, which in turn proves the relevance of the chosen topic and the fact areas of activity are partially disclosed and require additional research. Modern theoretical approaches to the use of «RACE» technology in the development of advertising campaigns are discussed in this article, and the application of this technique is studied by example in the development of the image advertising campaign for soft drink TM «Zhyvchyk» PAC «Obolon». During the preliminary research to develop the image advertising campaign for PAC «Obolon», the target audience and portrait of the consumer of TM «Zhyvchyk» products were determined, the company's competitors, communication platforms were analyzed, a media plan of image advertising and PR activities was drawn up, and the desired expected efficiency results were formed. Further prospects for future research on the chosen topic are the introduction of innovative technologies in the development of image advertising and PR-campaigns, as well as more detailedresearch on their economic and communication effectiveness in the future.Документ Вимірювання та оцінка інтелектуального потенціалу в національній економіці України(2015) Степанчук, Світлана ОлександрівнаУкраїні сьогодні притаманні гострі протиріччя між потребами інноваційного розвитку економіки, забезпечення її модернізації і реальним станом інтелектуального потенціалу (Ш) країни, зокрема, рівнем затребуваності в економіці інтелектуальної складової потенціалу суспільства. Ukraine today are inherent in sharp contradiction between the needs of innovative economic development, modernization and maintenance of its real state intellectual capacity (W) countries, in particular, the level of demand in the economy component of intellectual potential of society.Документ Вплив інтелектуального потенціалу на інноваційний розвиток суспільства(2015) Степанчук, Світлана ОлександрівнаІнноваційний розвиток суспільства вимагає активізації та мобільності підприємництва, що в свою чергу збільшує участь людського потенціалу у інноваційній діяльності. Innovative development of society requires activation and mobility business, which in turn increases the participation of human potential in innovation.Документ Дослідження впливу інтелектуального капіталу на ефективність діяльності підприємств національної економіки(2014) Степанчук, Світлана ОлександрівнаДокумент Механізм перетворення інтелектуального потенціалу в інтелектуальний капітал(2015) Степанчук, Світлана ОлександрівнаДокумент Оцінка та управління інтелектуальною власністю на промисловому підприємстві(2013) Степанчук, Світлана ОлександрівнаДокумент Розвиток інтелектуального потенціалу підприємств харчової промисловості(2014) Степанчук, Світлана ОлександрівнаХарчова промисловість є пріоритетною галуззю у народному госпо-дарстві країни. Підприємства харчової промисловості забезпечують сталий розвиток у сучасній економіці держави. Підприємство харчової галуззі здатне завоювати короткострокову конкурентну перевагу різними шляхами, однак у довгостроковій перс-пективі їх вибір різко скорочується. Food industry is a priority sector in the national economy. Food industry providing sustainable development in today's economy. The company is able to conquer the sector of food short-term competitive advantage in various ways, but in the long run, the choice is sharply reduced.Документ Розвиток інфраструктури промислового ринку(2012) Степанчук, Світлана ОлександрівнаДокумент Сучасні проблеми активізації інноваційного портфелю підприємства(2014) Сологуб, Олена Петрівна; Степанчук, Світлана ОлександрівнаПід впливом системи зовнішніх і внутрішніх факторів, які обумовлюють поведінку підприємств на ринку, формування та активізацію їх інноваційних портфелів набуває все більшого розвитку. Це зумовлює спрямованість діяльності підприємств на постійне і послідовне вивезення на ринок новітніх товарів та послуг, які максимально задовольняють потреби споживачів різних рівнів доходів, віку тощо. Under the influence of the system of internal and external factors that determine the behavior of firms in the market, the formation and activation of their innovation portfolio is increasingly developing. This causes the focus of companies on a permanent and consistent export to the market of new products and services that best meet the needs of consumers of different income levels, age and so on.Документ Теоретико-методичні аспекти управління інтелектуальним потенціалом(2013) Степанчук, Світлана ОлександрівнаУкраїна має потужний інтелектуальний потенціал і законодавство, яке захищає права винахідників. Ukraine has a powerful intellectual potential and legislation that protects the rights of inventors.Документ Формування та використання інтелектуального потенціалу в національній економіці України(2019) Пєтухова, Ольга Михайлівна; Степанчук, Світлана ОлександрівнаУ даній статі на основі науково-практичних джерел досліджено якісне та кількісне визначення категорії інтелектуального потенціалу. В процесі дослідження було визначено суттєві розбіжності, які спостеріга¬ються в науковій літературі щодо оцінки інтелектуального потенціалу в тому числі й в національній економіці, оскільки, одні автори досліджують проблему в площині номінального інтелектуального потенціалу, а інші – вивчають реальний інтелектуальний потенціал. Проаналізовано сучасний стан інтелектуального потенціалу національної економіки України та досліджено загальні підходи до його формування та використання. Розгля¬нуто індекс інтелектуального потенціалу національної економіки як композитний індекс. Запропоновано заходи для покращення стану інтелектуального потенціалу в національній економіці. This article investigated the qualitative and quantitative determination of the category of intellectual potential based on scientific and practical sources. The internal contradiction of the category of intellectual potential is revealed in this process. It was determined that the main intellect-forming factors in the development of the intellectual potential of the post-industrial economy: science and education, determine only the potential intellect-producing ability of society, and it’s difficult to direct in the right direction. The necessary vector is achieved with the help of intellectually guiding factors of intellectual potential – moral institutions (religion, culture, art, etc.). The intellectual potential of a society is the potential (that is, used and unused) aggregate ability of people to acquire and acquire knowledge, to create new knowledge and to use it for the development of spheres of material and spiritual production in their interpenetration, interdependence and interac¬tion through the production of material and intellectual and spiritual products for the purpose of human reproduction. In the course of the research, significant differences were observed, which are observed in the scientific literature regarding the assessment of intellectual potential, including in the national economy. Some authors investigate the problem in the plane of nominal intellectual potential, while others study the real intellectual potential. The nominal intellectual potential of the national economy is quite high, according to official statistics. The real intellectual potential of the national economy is at a rather low level. Our country is among the developing countries in terms of international rankings, as well as the main macroeconomic indicators of economic and social development. Direct and indirect intelligence-related indicators were analyzed to assess the relationship between intellectual potential and economic development. Such indicators include: human potential index, intellectual capital index, educational potential index, scientific potential index, public expenditure indices, R&D index, global competitiveness index, technological achievement index, etc. Ukraine ranks 88th in terms of human development in 2018, and is among the countries with average calculated indexes. For Ukraine it is necessary to introduce large-scale state investment activity in the sphere of intellectualization of society. Then the predictive value of the index of intellectual potential of the national economy can be stabilized and positive dynamics of growth will continue to be observed. The transformation of intellectual potential into innovative development of a country depends on the level of education, science, innovation infrastructure and the relevant state policy. According to the study, it can be emphasized that intellectual potential is a factor that determines the divergence of countries in population incomes, the competitiveness of national economies and the overall economic development opportunities.Документ Формування, використання та перспективи розвитку інтелектуального потенціалу харчової промисловості(2021) Степанчук, Світлана ОлександрівнаДисертацію присвячено розвитку теоретико-методичних положень та розробленню практичних рекомендацій щодо удосконалення формування, використання та розвитку інтелектуального потенціалу харчової промисловості. У роботі розвинуто категорійний апарат, зокрема уточнено сутність понять «національний інтелектуальний потенціал» та «національний інтелектуальний капітал» та встановлено взаємозв’язки між ними, а також конкретизовано дефініції «інтелектуальний потенціал харчової промисловості» та «інтелектуальний капітал харчової промисловості». Встановлено структурні елементи інтелектуального потенціалу; визначено та проаналізовано основні чинники впливу на формування, використання та розвиток інтелектуального потенціалу харчової промисловості. Досліджено інтелектуальний потенціал харчової промисловості в системі національної економіки України за напрямами: стан освіти і науки; рівень освіченості працівників; інтелектуальні ресурси; інноваційна діяльність; використання нематеріальних активів підприємствами харчової промисловості. Визначено основні напрями підвищення ефективності формування, 21 використання та розвитку інтелектуального потенціалу харчової промисловості та національного інтелектуального потенціалу. На основі результатів PEST-аналізу розроблено програму розвитку інтелектуального потенціалу харчової промисловості; зпрогнозовано результати впровадження запропонованої програми та за допомогою GAP-методу зроблено прогноз зростання доходу – роялті, як наслідку активізації дій з комерціалізації об’єктів права інтелектуальної власності в харчовій промисловості та від реалізації ліцензійних прав підприємств. The dissertation is devoted to the development of theoretical and methodological bases of formation, use and development of intellectual potential of food industry in terms of national intellectual potential of Ukrainian economy and development on this basis of practical recommendations for effective management of intellectual potential of food industry. The paper develops a categorical apparatus, in particular, clarifies the essence of the concepts of "national intellectual potential" and "national intellectual capital" and establishes the relationship between them, as well as specifies the definitions of "intellectual potential of the food industry" and "intellectual capital of the food industry" in terms of national intellectual potential. The structural elements of the national intellectual potential and the intellectual potential of the food industry are determined. The key factors influencing the formation, use and development of intellectual potential of the food industry are systematized, which are built as a multilevel structure and supplemented by a group of meso-level factors that take into account the food industry, such as: integration of education, science and production industry. The structural and logical sequence of transformation of intellectual potential of food industry into intellectual capital of food industry through the apparatus of estimation of cost of intellectual resources and realization of their legal protection is considered, that allows to realize mobilized intellectual potential as protected and estimated profit. The state of the intellectual potential of the food industry in the system of the national economy of Ukraine is investigated. The elements of the intellectual potential of the national economy and food industry of Ukraine were monitored in the following areas: the current state of education and science; the level of education of employees; research of intellectual resources; innovation activity; use of intangible assets by food industry enterprises. The factors influencing the formation, use and development of the intellectual potential of the national economy and food industry are diagnosed. The main directions of increasing the efficiency of formation, use, development of intellectual potential of the food industry in terms of national intellectual potential and developed a system of measures to stimulate the intellectual potential of the food industry, based on a linear-functional approach and built as a three-tier system of measures (macro-, micro- and meso-level), which will intensify the transformation of intellectual potential into intellectual capital by expanding the means for its implementation at the level of the food industry. New ways of using the intellectual potential of the food industry through the introduction of a system of sectoral sharing of intellectual resources and the creation of corporate institutions (at the meso-level) of the food industry, identifying young potential in enterprises, educational and research institutions at the request of food industry (at the micro level) to the system of measures of the program of development of intellectual potential of the food industry. The program of development of intellectual potential of the food industry from the point of view of national intellectual potential is developed on the basis of results of the PEST-analysis of factors of influence on formation, use and development of intellectual potential of the food industry which are adapted to features of the food industry and expressed through a system of influencing factors with the development of measures for the effective use and stimulation of the intellectual potential of the food industry. The impact of the results of the program for the development of intellectual potential of the food industry on increasing the amount of income (royalties) of food industry enterprises using trend extrapolation, taking into account expert assessments and the use of GAP-method, which allowed to make predictions about the achievement of strategic goals.Документ Інтелектуальний капітал: структура та властивості(2014) Степанчук, Світлана ОлександрівнаВ сучасному економічному просторі відсутня чітка визначеність поняття інтелектуального капіталу, його складових та властивостей. Кількість складових елементів у структурі інтелектуального капіталу варіюється в роботах різних авторів від двох до п'яти, при цьому компоненти окремих структурних позицій також можуть відрізнятися один від одного. In today's economic environment there is no clear certainty concept of intellectual capital, its components and properties. Number of constituent elements of intellectual capital structure varies in the works of various authors from two to five, with some structural components position may also differ from each other.