Статті

Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 19
  • Ескіз
    Документ
    Стратегічне управління підприємством у сфері зовнішньоекономічної діяльності
    (2019) Березянко, Тамара Володимирівна; Новікова, Єлизавета Антонівна
    У статті досліджено сучасний стан розвитку ринку вентиляційного обладнання в Україні. Розглянуто структуру ринку та тенденції його розвитку. Визначено провідних вітчизняних виробників вентиляційного обладнання. Проведено аналіз експортної діяльності ПрАТ «Вентиляційні системи», а також аналіз експорту українських товарів за країнами світу. Встановлена позитивна тенденція експорту вентиляційного обладнання в країни з сухим кліматом. Визначено потенційно можливий ринок для розширення експортної діяльності ПрАТ «Вентиляційні системи». Проведено структурний аналіз конкурентного оточення підприємства, за методикою М. Портера, виділивши п’ять сил, а саме бар’єри входу на ринок, фактори конкурентоспроможності, фактори, що обумовлюють силу постачальника, фактори, що обумовлюють силу споживача та фактори загрози взаємозамінних товарів. Обрано стратегічний напрямок розвитку підприємства в сфері зовнішньоекономічної діяльності. In this article have been investigated the modern condition in the development of the market of ventilation equipment in Ukraine. The structure of the market and trends of its development are considered. The leading domestic manufacturers of ventilation equipment are determined. The main groups of goods sold on the market of ventilation equipment are: household, industrial, office fans, components for ventilation systems. The world tendencies of the market of ventilation equipment development are determined, it is analyzed that in the near future the customers will switch from the choice of ventilation systems on a price basis to a choice based on an analysis of the operation of such systems in the future, a rapid change in the choice of consumers towards energy-efficient systems. It is analyzed that PJSC "Ventilation systems", owns the largest modern production base in Europe and independently produces a full range of equipment for ventilation and air conditioning systems of any degree of complexity. Has been performed the analysis of export activity of PJSC "Ventilation systems", has been determined the strategic direction of development of the enterprise in the field of foreign economic activity, as well as analysis of export of Ukrainian goods by countries of the world, was carried out. The positive tendency of export of ventilation equipment in countries with dry climate is established. The main suppliers of ventilation equipment in Turkey and their market share are determined. Potentially possible market for expansion of export activity of PJSC "Ventilation systems" is determined. Structural analysis of the competitive environment of the enterprise, according to M. Porter's method, has been distinguished by five forces, namely barriers to entry, factors of competitiveness, factors determining the supplier's strength, factors that determine the consumer's power and factors of the threat of interchangeable goods. The strategic direction of development of the enterprise in the sphere of foreign economic activity is chosen. A strategy of geographical diversification is proposed, namely expansion of the boundaries of the presence and areas of the enterprise in order to obtain competitive advantages.
  • Ескіз
    Документ
    Удосконалення методів менеджменту, адміністрування та стратегічного управління розвитком людського ресурсу
    (2022) Березянко, Тамара Володимирівна; Осадчук, Оксана Павлівна
    У статі досліджено питання розвитку та удосконалення методів менеджменту, адміністрування та стратегічного управління розвитком людського ресурсу. Дослідження здійснено з урахуванням еволюційної зміни управлінських підходів та зростання ролі людського ресурсу щодо забезпечення сталого економічного розвитку. Визначено, що розвиток теорії стратегічного управління доцільно поділяти на чотири етапи, а саме: управління на основі контролю за виконанням; управління на основі планування; управління на основі передбачення; управління на основі гнучких екстрених рішень. Зазначено, що для етапу управління на основі контролю характерним є перехід до масового виробництва товарів при якому людський ресурс розглядався як допоміжна складова. На етапі управління на основі передбачення особлива увага приділяється методам планування та удосконалення збуту, набувають дедалі більшої актуальності питання підвищення рівня освіти і розвитку персоналу, широко використовуються методи адміністративного менеджменту та публічного адміністрування. Характерною ознакою етапу управління на основі передбачення є розвиток та активне застосування методів стратегічного планування, задля формування конкурентних та інноваційних стратегій, також набувають важливості питання удосконалення та ефективного використання людського потенціалу. Створюються передумови до розвитку стратегічного управління людськими ресурсами. Зростає роль та значення планомірного та систематичного підходу до використання управлінських методів в напрямку формування кадрового потенціалу. Стратегічне управління людськими ресурсами набуває рис наукової концепції HRM, та вбудовується в систему стратегічного менеджменту на рівні функціональної стратегії, що стає характерною особливістю етапу управління на основі гнучких екстрених рішень. The article examines the development and improvement of methods of management, administration and strate gic management of human resource development. The study was carried out taking into account the evolutionary change of management approaches and the growing role of human resources in ensuring sustainable economic development. It was determined that the development of the theory of strategic management should be divided into four stages, namely: management based on performance control; management based on planning; predictive management; management based on flexible emergency solutions. It is noted that the stage of control-based mana gement is characterized by the transition to mass production of goods in which human resources were considered as an auxiliary component. At the stage of management based on prediction, special attention is paid to methods of planning and improvement of sales, issues of increasing the level of education and development of personnel are becoming more and more relevant, and methods of administrative management and public administration are widely used. A characteristic feature of the management stage based on prediction is the development and active application of strategic planning methods for the formation of competitive and innovative strategies, and the issue of improvement and effective use of human potential also becomes important. The prerequisites for the development of strategic management of human resources are being created. The role and importance of a planned and system atic approach to the use of management methods in the direction of the formation of personnel potential is growing. Strategic management of human resources acquires features of the scientific concept of HRM, and is integrated into the strategic management system at the level of functional strategy, which becomes a characteristic feature of the stage of management based on flexible emergency decisions.
  • Ескіз
    Документ
    Рефлексивний характер ведення SMM-стратегії для FMCG компаній
    (2021) Скригун, Наталія Петрівна; Семененко, Катерина Юріївна; Лісовська, Інна Миколаївна
    У статті досліджено сутність рефлексивного підходу до ведення SMM-стратегії для розвитку FMCG компаній. Визначено, що рефлексивне управління є швидкореагуючим методом реалізації стратегії соціальних медіа. Наведено основні статистичні дані щодо соціальних мереж та активності їхніх користувачів в Україні та світі. З'ясовано, що компанії в секторі FMCG є найбільшими бенефіціарами соціального моніторингу. Виявлено, що найвагомішим принципом рефлексивного ведення стратегічного управління соціальними мережами є швидкість реагування на тенденції ринку. Запропоновано введення в SMM-стратегію рефлексивного підходу на основі принципу спільновживаної тенденції. Наголошено, що ведення та формування комунікації зі споживачами через присутність бренду в соціальних мережах є передумовою якісного моніторингу споживчих вподобань та репутаційно важливим кроком для компанії. The essence of the reflexive approach to the conduction of SMM- of strategy for development of FMCG of companies is investigated in the article. The essence of term “reflection” as to the process of research of consciousness and research of theory of social relations is specified. The concept of reflexivity from the economic point of view as self-improvement of market moods, due to that the price attracts customers, whose actions increase prices until the process will not become nonviable is considered in the article. The concept of the systemic-reflexive marketing to management that is based on the principles of concordance of proprietor stakeholders’ interests through the determination of the grade of system reflection. It is considered that reflexive management is the quickly-reactive method of management of social media strategy. The most ponderable principle of reflexive conduct of strategic management of social networks is speed of reacting on the market tendency is educed. Introduction in SMM- strategy of reflexive approach on the basis of supportive tendency principle, that marks actual world events, rating events of the most highly claimed of searching systems and others like that is given. The reflexive approaches to SMMstrategy includes such stages: rapid reacting upon request; introduction of supportive tendency; analytic geometry and monitoring are marked in the article. Social media can become not only the source of communication and monitoring of their own clients, but also reputation by a vulnerable place. It is marked that the conduction and forming of communication with consumers through presence of brand in social networks are pre-condition of the quality monitoring of consumer tastes and reputation is important step for a company.
  • Ескіз
    Документ
    Використання підходів стратегічного управління на підприємствах України
    (2011) Гарбар, С. Ю.
    Розглянуті основні аспекти понять стратегія та стратегічне управління підприємства. Запропоновані особливості здійснення стратегічного менеджменту вітчизняних підприємств.
  • Ескіз
    Документ
    Стратегічне управління підприємством в умовах кризи
    (2018) Вороніна, Алевтина Вікторівна; Зєніна-Біліченко, Антоніна Сергіївна
    Виявлені переваги та недоліки стратегічного управління. Узагальнено вітчизняний та зарубіжний досвід використання стратегічного управління. Запропонована модель стратегічного управління підприємством в умовах кризи. We identified the advantages and disadvantages of strategic management. We have summarized domestic and foreign experience of use of strategic management. We proposed a model of strategic management in conditions of crisis.
  • Ескіз
    Документ
    Технологія форсайт як інструмент стратегічного менеджменту
    (2017) Дунда, Світлана Петрівна; Ковтун, Олена Сергіївна
    У статті досліджено теоретичні питання визначення терміну «форсайт». Визначено характерні особливос¬ті та відмінності даної методики вивчення майбутнього. Описано основні вектори вивчення майбутнього за методами форсайт. Проведено класифікацію методів форсайт-досліджень за різними параметрами. Описано принципи формування комбінацій методів. The article deals with theoretical questions of definition of the term «Foresight». The characteristic features and differences of this method of studying the future are determined. The main vectors of studying the future are described using Foresight methods. Classification of Foresight methods for various parameters is carried out. The principles of forming a combination of methods are described.
  • Ескіз
    Документ
    Програма лояльності споживачів ТОВ «Єврокар» як стратегічний напрям менеджменту підприємства
    (2016) Дунда, Світлана Петрівна; Бортніченко, Наталія Вікторівна
    У статті визначено поняття стратегічного управління та його взаємозв’язок із лояльністю споживачів. Розглянуто особливості формування лояльності споживачів як одного із стратегічних напрямків розвитку підприємства. Досліджено програму лояльності для офіційного дилера Skoda в Україні. Запропоновано напрям удосконалення наявної програми, для збереження позицій на авторинку України на прикладі ТОВ «Єврокар». The article reviewed the concept of strategic management and its relationship with the loyalty of consumers. The features of the formation of customer loyalty as one of the strategic directions of the company. Studied loyalty program for the official Skoda dealer in Ukraine. Directions improving existing programs, to save positions in the car for example Ukraine Ltd «Eurocar».
  • Ескіз
    Документ
    Інформаційне забезпечення стратегічного управління підприємством в умовах глобалізації
    (2019) Драган, Олена Іванівна; Бергер, Аліна Дмитрівна
    У статті досліджується вплив інформаційного забезпечення на стратегію розвитку та управління розвитком підприємства. Розкриті сучасні завдання інформаційного забезпечення стратегічного управління підприємств м’ясопереробної галузі в умовах обмеження фінансово-інвестиційних ресурсів та глобалізації. Для розроблення стратегічного плану за всіма напрямками потрібно зібрати різносторонню інформацію для кожного рівня управління: стратегічного, тактичного, оперативного та запланувати виконання заходів на кожний рік відповідно до інформаційної піраміди. Запропоновано алгоритм пошуку інформації для підприємства м’ясопереробної галузі. The communication of strategic management of the enterprise of meat processing industry is investigated in the article. Influence of communication on development strategy and management of the enterprise is presented. Modern tasks of communication of strategic management of the enterprises of meat processing industry in the conditions of financially-investment resources limitation and globalization are exposed. For development of strategic plan after all directions, it is needed to collect different information for every level of management: strategic, tactical and operative and to plan implementation of events on every year in accordance with the informative pyramid. It is proved, that information about the environment of the enterprises of meat processing industry has non-system character. There is not enough clear information about the state and development of stock-raising, that testifies that enterprises work in the conditions of confinement conditions of raw materials resources. There is not enough information about scientific and technical achievements, branch innovations, consumers’ favour, import of meat products, raw material, spices, shells, prognoses of development of country’s economy that complicates the acceptance of strategic administrative decisions. The algorithm of information retrieval for the enterprise of meat processing industry is offered. Modern tasks of the existent associations of meat processors and producers of meat products of Ukraine must be oriented on defence and help to the enterprises, and also to assist the improvement of their communication in relation to different situations with the aim of increasing the market competitiveness. Web sites of well-known enterprises-leaders of meat processing industry are the company "Globino", Public Corporation “Yatran”, PJSC "Koziatynskyi meat processing plant", PJSC "Kremenchukmiaso", PJSC "APK0Invest” and others were educed some general characteristics of information marked on them were investigated. At the same time, much attention was paid to information that improved the image of meat processing plants due to placing on web sites.
  • Ескіз
    Документ
    Управління стратегічним розвитком підприємства
    (2017) Пєтухова, Ольга Михайлівна; Демченко, Дмитро Михайлович
    Розглянуто теоретичні та практичні аспекти управління стратегічним розвитком підприємств у сучасних умовах господарювання. Визначено основні підходи до формування стратегії підприємства. Досліджено сутність управління стратегічним розвитком підприємств та узагальнено основні складові концепції управління стратегічним розвитком підприємства. Проведено SWOT-аналіз та проаналізовано управління стратегічним розвитком ПрАТ «Лебединський завод поршневих кілець». На основі проведеного аналізу запропоновано стратегію розвитку підприємства. Theoretical and practical aspects of strategic development of business sesin the current economic conditions are considered. The main approaches to forming business strategy is defined. The essence of strategic business development and investigated and major components of the concept of strategic development of the company summarized. SWOT-analysis conducted strategic development and management of JSC «Lebedinsky plant of piston rings" are analyzed. Based on the analysis of the development strategy proposed.
  • Ескіз
    Документ
    Сутність стратегічного управління конкурентним потенціалом підприємства
    (2015) Матвєєв, Володимир Володимирович
    У статті розглянуто сутність стратегічного управління конкурентним потенціалом підприємства. Проаналізовано існуючі підходи до стратегічного управління конкурентним потенціалом підприємства. Визначено основні принципи формування та механізми функціонування конкурентного потенціалу. Досліджено параметри управління та наведено схему стратегічного управління конкурентним потенціалом підприємства. In the article considered the essence of strategic management of competitive potential of the enterprise. Analyzed existing approaches to strategic management of competitive potential of the enterprise. Defined the basic principles of formation and functioning mechanisms of competitive potential. Investigated the parameters of management and given scheme of strategic management of competitive potential of the enterprise.