Статті

Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 31
  • Ескіз
    Документ
    Діяльність підприємств харчової промисловості в умовах воєнних дій та перспективи їх подальшого функціонування
    (2024) Гривківська, Оксана Василівна; Заїнчковський, Анатолій Олександрович; Левченко, Юлія Григорівна; Горбач, Сергій Вячеславович
    У статті обгрунтовано, що харчова промисловість забезпечує життєво необхідні потреби населення у продуктах харчування, соціальну стабільність суспільства, є джерелом валютних надходжень, з огляду на продовольчий потенціал України. Узагальнено основні фактори, які призвели підприємства харчової промисловості до кризового економічного стану в умовах воєнних дій. Запропоновано розробку комплексу заходів на рівні як владних структур, так і підприємств, спрямованих на покращення економічних умов діяльності суб’єктів господарювання та кінцеві результати діяльності.
  • Ескіз
    Документ
    Удосконалення піраміди корпоративної соціальної відповідальності підприємств харчової промисловості
    (2024) Драган, Олена Іванівна; Рудова, Анастасія Ярославівна
    У статті досліджені теоретико-практичні підходи щодо побудови піраміди корпоративної соціальної відповідальності у розрізі підприємств харчової промисловості. Детально прослідковано еволюцію створення та модифікації піраміди корпоративної соціальної відповідальності в наукових працях. Так, засновник піраміди КСВ Керолл А. Б. виокремлює 4 складові ‒ економічна, правова, етична та благодійна відповідальність. Модифікація піраміди КСВ Візером В. передбачає, що базуючись на економічній складовій доповнена рівнями – благодійна, правова та етична відповідальність. Піраміда КСВ Бадена Д. на вищий рівень ставить етичну відповідальність для співіснування підприємств, громадської спільноти, суспільства у конкурентному середовищі. Піраміда КСВ Масуда Н. доповнена новим терміном глокальна (об’єднання глобальна і локальна) відповідальність враховуючи міжнародний рівень економічних відносин, зростання ролі стейкхолдерів та менеджерів компаній. Піраміда КСВ Бочарової Н. та Щепиліної А. враховує 7 рівнів відповідальності (організаційно-економічна, правова, техніко-технологічна, екологічна, соціально-культурна, етична і благодійна) та поділ на зовнішню та внутрішню. Доведено, що сучасна модель піраміди КСВ має бути динамічною, гнучкою та адаптованою до змін. Сучасні підприємства харчової промисловості ‒ потужні високоавтоматизовані, механізовані виробництва, мають висококваліфікований персонал, які активно впроваджують цифрові технології у діяльність, у тому числі, і штучний інтелект. Запропоновано доповнити піраміду КСВ за рахунок нового рівня ‒ відповідальності за використання штучного інтелекту (ШІ). Зокрема, згідно цієї відповідальності підприємства харчової промисловості будуть прагнути не тільки покращити техніко-технологічний рівень виробництва, досягти високих економічних результатів, забезпечити конкурентоспроможність продукції на ринку, а й, піклуватися про персонал щодо захисту від непередбачених загроз, зловживань застосування ШІ. Обґрунтовано доповнити піраміду КСВ репутаційною відповідальністю, яка більш доцільна і одночасно об’єднує декілька напрямків ‒ етику, соціально-культурні проєкти, благодійництво, волонтерство. Запропоновано виокремити відповідальність за охорону праці та довкілля для гармонійного балансу у забезпеченні безпеки та здоров’я співробітників і збереження навколишнього середовища підприємствами харчової промисловості
  • Ескіз
    Документ
    Прийняття інноваційних маркетингових рішень на підприємствах харчової промисловості
    (2023) Бергер, Аліна Дмитрівна
    Для підвищення конкурентоспроможності, активності інноваційного розвитку, збільшення ефективності діяльності підприємств харчової промисловості на підприємствах виникає потреба у прийнятті зважених і економічно обґрунтованих інноваційних маркетингових рішень. Харчова наука активно розвиває напрямки маркетингового комплексу, а саме: Product ‒ базується на випуску продуктів спеціального призначення: дієтичного лікувального/профілактичного харчування, харчування для спортсменів дітей, людей похилого віку, вагітних жінок тощо; Price ‒ враховується моніторинг цін у торговельних мережах, аналіз сучасної ринкової кон’юнктури, цін на аналогічну і нову продукцію конкурентів; Place ‒ усунення зайвих ланцюгів (посередників) за рахунок виробництва продукції під власною торговою на замовлення великих роздрібних мереж; Promotion ‒ включає тренд-сеттінг, WOM-технологію, buzz-маркетинг, event-маркетинг, product placement, life-placement, провокаційний маркетинг, entertainment маркетинг, флешмоб, тизер тв інші. Представлено розподіл на традиційні та інноваційні підходи у системі маркетингу підприємства, що призводить до появи нових видів маркетингу (латеральний, віртуальний, партизанський, вірусний, нейромаркетинг тощо). Наведені приклади застосування даних видів маркетингу у відомих брендах для впровадження на підприємствах харчової промисловості. Applications of innovative marketing theory testify that all types of innovations the influence and improve the constituents of marketing complex of the enterprise. Classic concepts of “marketing” and “innovations” indissolubly connected and co-operate with each other. There is a requirement in the acceptance of self-proved and economically reasonable innovative marketing decisions of the enterprise, that assist the increase of competitiveness, providing of innovative development, increase of economic efficiency, activity effectiveness of the enterprises. It is the vital problem for the enterprises of food industry that actively carry on innovative activity, searching and realization of administrative decisions that provide competitive edges at high-competition market of food products. Food science actively develops different directions of marketing complex, namely: commodity politics (Product) ‒ is based on producing of products of the special setting: dietary curative/prophylactic food, food for sports children, elderly people, pregnant women and others like that; pricing (Price) is taken into account monitoring of prices in trade networks, analysis of modern market conditions and prices on the analogical and new products of competitors; channels of sale (Place), elimination of unnecessary chains (mediators) due to the production of goods under the own trade on the order of large retail networks; communication politics (Promotion) includes trend-setting, WOM- technology, buzz-marketing, event-marketing, product placement, life - placement, provocative marketing, entertainment marketing, flash mob, teaser and other. Distribution on traditional and innovative approaches in the system of marketing enterprises that result to introduction of new types of marketing (lateral, virtual, partisan, client-oriented, viral, neuromarketing and others like that) is presented. Examples of application of these types of marketing are made in the well-known brands of companies that assisted to the increase of incomes, and for the ground of expediency of their introduction and development on the enterprises of food industry.
  • Ескіз
    Документ
    Використання аутсорсингу на підприємствах харчової промисловості: теорія, практика, особливості
    (2023) Сімкін, Давід Олександрович; Пєтухова, Ольга Михайлівна
    Аутсорсинг є популярним підходом в управлінні підприємствами харчової промисловості для підвищення ефективності бізнесу та досягнення конкурентних переваг. Аутсорсинг полягає у використанні послуг інших компаній для здійснення певних функцій, які раніше виконувались внутрішніми службами підприємств. Послуги аутсорсингу набули широкого застосування через стрімкий розвиток інформаційних систем та технологій, глобалізацію економіки, цифрову трансформацію населення, загрозу пандемії COVID-19 та військового конфлікту. В роботі досліджено історію розвитку аутсорсингу. Проаналізовано теоретичні підходи до трактування поняття «аутсорсинг», а саме: функціонально-орієнтований, коопераційний та управлінський підходи. На основі досліджених підходів запропоновано під аутсорсингом розглядати стратегію управління, за якою організація делегує певну частину бізнес-функцій сторонній фірмі або окремому спеціалісту шляхом укладення договору про співпрацю. Визначено основні напрями використання аутсорсингу на підприємствах харчової промисловості. Встановлено, що особливості аутсорсингу в харчовій промисловості України пов'язані зі специфікою цієї галузі, а саме сезонністю виробництва, високими вимогами до якості продукції та необхідністю дотримання стандартів безпеки харчових продуктів. Досліджено практичні аспекти застосування аутсорсингу провідними компаніями, діяльність яких пов’язана з харчовою промисловістю. Проаналізовано основні переваги та недоліки використання аутсорсингу. У теорії, аутсорсинг має ряд переваг для підприємств, а саме: зниження витрат, підвищення ефективності ведення бізнесу, концентрація на основних функціях та доступ до знань та технологій. Проте на практиці використання аутсорсингу може виявитися складним процесом з багатьма викликами, такими як зниження контролю над процесами, розголошення комерційної таємниці, невідповідність якості встановленим вимогам та інші. Визначено, що для отримання позитивного ефекту від використання послуг аутсорсингу, керівництво підприємства повинно ретельно зважувати всі переваги та недоліки з метою уникнення негативних моментів. Outsourcing is a popular approach in managing food industry businesses to increase its efficiency and gain competitive advantages, which involves using the services of other companies to perform certain functions that were previously carried out by internal company departments. Outsourcing services have gained wide application due to the rapid development of information systems and technologies, globalization of the economy, digital transformation of the population, the threat of the COVID-19 pandemic, as well as military conflict. The history of outsourcing was studied. The theoretical approaches to interpreting the concept of "outsourcing" were examined, namely: functional-oriented, cooperative, and managerial approaches. Based on the researched approaches, it is proposed to consider outsourcing as a management strategy, according to which the organization delegates a certain part of business functions to a third-party firm or an individual specialist by concluding a cooperation agreement. The main directions of using outsourcing in the food industry were determined. It was established that the specifics of outsourcing in the food industry of Ukraine are related to the seasonality of production, high quality requirements for products, and the need to comply with food safety standards. The practical aspects of outsourcing application by leading companies in the food industry were studied. The main advantages and disadvantages of using outsourcing were analyzed. In theory, outsourcing has a number of advantages for companies, namely cost reduction, increased business efficiency, focus on core functions, access to knowledge and technologies. However, in practice, the use of outsourcing can be a complex process with many challenges, such as reduced control over processes, disclosure of commercial secrets, non-compliance with established quality requirements, and others. It was determined that in order to obtain a positive effect from the use of outsourcing services, the management of the enterprise should carefully weigh all the advantages and disadvantages, in order to avoid negative moments.
  • Ескіз
    Документ
    Корпоративна соціальна відповідальність як фактор ефективної діяльності сучасних підприємств харчової галузі
    (2021) Березянко, Тамара Володимирівна; Малихіна, Світлана Вікторівна; Галиця, Ігор Олександрович
    Соціальна орієнтація світової економіки вимагає розвитку діяльності з корпоративної соціальної відповідальності для забезпечення вільного виходу вітчизняних компаній на світові ринки і розширення співпраці з іноземними інвесторами, підтримки гідної конкурентної позиції на міжнародній арені. Метою статті є вивчення використання КСВ в управлінні розвитком харчової промисловості України, обґрунтування її ролі у підвищенні фінансово-економічних результатів господарювання, формуванні громадянського суспільства. Доведено, що основними тенденціями, на які слід орієнтуватись українським підприємствам харчової промисловості у сфері КСВ з огляду на процеси євроінтеграції, є кругова економіка, більше інвестицій у споживачів та працівників підприємства, прозорість діяльності та постійний моніторинг КСВ з огляду на дотримання інтересів ключових стейкхолдерів, тісна співпраця з урядовими та неурядовими структурами у вирішенні соціальних та екологічних проблем. Дослідження стратегічного забезпечення КСВ підприємств харчової промисловості показало, що фактично мала кількість крупних підприємств в цій галузі (більшість з іноземним капіталом) досягли успіху та прогресу у сфері сталого розвитку та в подальшому готові демонструвати прозорість діяльності. Пропонується, щоб в майбутніх дослідженнях була зроблена спроба вивчити інші види діяльності в області КСВ, пов’язані з екологічною, економічною та соціальною сферами. The social orientation of the global economy requires the development of Corporate Social Responsibility activities to ensure the free entry of domestic companies into world markets and expand cooperation with foreign investors, and maintain a decent competitive position in the international arena. Understanding the importance of CSR encourages businesses not only to behave law-abiding, but also to voluntarily participate in the implementation of corporate contributions to the development of the community, territory and the establishment of social partnership relations with the state. That is why the issue of implementing CSR standards in all areas of production and economic activity, and in the field of food production in particular, requires further study and analysis. The purpose of the article is to study the use of CSR in managing the development of the food industry in Ukraine, substantiate its role in improving the financial and economic results of management, and form civil society. The paper suggests the stages (stages) of CSR application at the level of food enterprises. It is proved that the main trends that Ukrainian food industry enterprises should focus on in the field of CSR, taking into account the processes of European integration, are a circular economy, more investment in consumers and employees of the enterprise, transparency of activities and constant monitoring of CSR, taking into account compliance with the interests of key stakeholders, close cooperation with government and non governmental structures in solving social and environmental problems. The study of strategic CSR support for food industry enterprises showed that in fact a small number of large enterprises in this industry (most with foreign capital) have achieved success and progress in the field of sustainable development and are ready to demonstrate transparency in their activities in the future. It is proposed that future studies should attempt to explore other CSR activities related to the environmental, economic and social spheres.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні підходи до обґрунтування доцільності та вибору типу кластеру
    (2022) Ніколаєнко, Світлана Миколаївна
    Мета статті: узагальнення та розвиток науково–методичних підходів до вибору типу кластеру на основі використання статистичних та математичних методів обробки економічної інформації. В дослідженні використані методи узагальнення, систематизації, групування, математичної статистики, експертний. Оцінювання доцільності формування типу кластеру, проведене на основі розрахунку інтегрального індексу локалізації харчових виробництв, дозволило виявити різну спеціалізацію регіонів України у виробництві харчової продукції. Найвищий інтегральний показник локалізації демонструє олієжирове виробництво. Галузями з нерівномірною територіальною локалізацією виробництв, виробничих потужностей та компетентної робочої сили є галузі з виробництва молочної та м’ясної продукції. Це свідчить про наявність проблем у формуванні пропозиції харчової продукції, обумовлених проблемами достатнього попиту та ресурсного забезпечення. Застосування методу аналізу пріоритетів дозволило виявити, що кожний із кластерів реалізує обраний пріоритет розвитку підприємств з виробництва молочної продукції, до яких відносяться: сировинне забезпечення, зростання обсягів виробництва, рентабельності, стимулювання споживання молочної продукції. Так, підвищення якості сировини та зростання частки ринку досягається при умові створення агропромислового кластеру, зростання рентабельності – територіального, стимулювання споживання – галузевого кластеру. Застосування методу аналізу пріоритетів для оцінювання найкращої реалізації пріоритетів розвитку виробників молока дозволило виявити, що агропромисловий кластер забезпечує зростання якості сировини та обсягів її виробництва, територіальний – зниження витрат на виробництво молока, галузевий – довгострокове партнерство. The purpose of the article: generalization and development of scientific and methodical approaches to choosing the type of cluster based on statistical and mathematical methods of economic information processing.The research used generalization, systematization, grouping, mathematical statistics, and expert methods.The assessment of the feasibility of forming a cluster type, carried out based on the calculation of the integral index of the localization of food production, made it possible to identify different specializations of the regions of Ukraine in the production of food products. The highest integral indicator of localization is demonstrated by oil and fat production. Industries with uneven territorial localization of production, production capacities, and competent workforce are dairy and meat production industries. This indicates the presence of problems in the formation of the supply of food products due to the problems of sufficient demand and resource provision. The application of the method of analysis of priorities made it possible to find that each of the clusters implements the selected priority of the development of enterprises producing dairy products, which includes: the supply of raw materials, growth of production volumes, profitability, and stimulation of consumption of dairy products. Thus, improving the quality of raw materials and increasing the market share is achieved by creating an agro–industrial cluster, increasing profitability – a territorial cluster, and stimulating consumption – an industry cluster. The application of the method of priority analysis to assess the best implementation of the development priorities of milk producers revealed that the agro–industrial cluster provides an increase in the quality of raw materials and the volume of its production, the territorial one – a reduction in milk production costs, and the sectoral one – a long–term partnership.
  • Ескіз
    Документ
    Формування трудового потенціалу підприємств харчової промисловості
    (2022) Рябенко, Володимир Володимирович; Тимченко, Олександр Іванович
    В статті досліджено галузеві особливості та обґрунтовано підходи до формування трудового потенціалу підприємств харчової промисловості. Досліджено основні проблеми формування трудового потенціалу підприємств в сучасних умовах розвитку економічних відносин. Шляхом узагальнення результатів наукових досліджень визначено сутність трудового потенціалу підприємства та основні напрямки його формування. Доведено, що процес формування трудового потенціалу підприємств харчової промисловості повинен відбуватися в контексті його складових: трудових ресурсів, їх компетенцій та можливостей і умов реалізації трудової активності. Запропоновано ключові положення щодо використання ресурсного і компетентністного підходу до формування трудового потенціалу підприємства. Обґрунтовано необхідність ідентифікації й реалізації зовнішніх можливостей та створення на їх основі внутрішніх умов для реалізації трудового потенціалу суб’єкта господарювання. Визначено галузеві особливості формування трудового потенціалу в харчовій промисловості з урахуванням необхідності розвитку соціальної відповідальності персоналу та факторів розміщення підприємств. Досліджено як процеси формування трудового потенціалу впливають на основні параметри результативності діяльності підприємств харчової промисловості. Research object is the labor potential of food industry enterprises. In the article researched branch specifics and justified approaches to forming the labor potential of food industry enterprises. The main problems for labor potential forming in modern conditions development of economic relations have been researched. The essence of the enterprise's labor potential and the main directions of its formation are determined by summarizing scientific research results. Enterprise labor potential is a systematic set of human resources, their competencies, opportunities and conditions for the realization of their labor abilities, which are available or can be mobilized in the nearest future to achieve business entity goals. It has been proven that the process labor potential forming of food industry enterprises should take place in its components context: labor resources, their competencies, opportunities and conditions for the implementation of labor activity. The key provisions regarding to use a resource and competence approach labor potential formation of the enterprise are proposed. The process of forming the competences of enterprises and their personnel has a strategic nature, since it can be implemented only in the long term with the use of strategic management tools. Modern trends in character changing for participation in economic processes of engineering and technological workers and specialists in the economic profile are characterized. The need to identify and implement external opportunities and create internal conditions based on them to realize business entity labor potential is substantiated.The sectoral features labor potential formation in the food industry are determined, taking into account the need for the social responsibility development for personnel and enterprises placement factors. It was researched how the processes of labor potential formation affect the main performance parameters of food industry enterprises.So, the determining role labor potential in providing the effectiveness functioning of food industry enterprises has been proven and the main approaches for its formation have been substantiated, considering the opportunities and limitations that exist in modern conditions
  • Ескіз
    Документ
    Оздоровчі харчові продукти - основний об'єкт інновацій
    (2022) Сімахіна, Галина Олександрівна
    Oднією із визначальних рис нинішнього етапу розвитку суспільства є те, що проблема збереження здоров’я населення, збільшення тривалості життя кожного індивіда перестала бути сферою уваги лише біології та медицини, і посіла значне місце в розвитку новітніх харчових технологій. One of the most distinctive features of the new stage of society development is that the problem of public health protection and prolongation of each citizen's lifespan has stopped being in the sphere of purely biology and medicine and thenceforth occupied the sgnificant place in the development of novelty food technologies.
  • Ескіз
    Документ
    Індустрія оздоровчих продуктів в Україні: стан та перспективи
    (2023) Сімахіна, Галина Олександрівна; Науменко, Наталія Валентинівна
    Для того щоб оздоровчі харчові продукти стали доступними й потрібними для масового споживача, вони мають увійти до структури виробництва у широких масштабах і органічно доповнити склад традиційної української кухні. For making the healthy foods more available and necessary for the mass consumer, they should be implemented into the production structure in lagreg scales and organically complement the composition of Ukrainian cuisine.
  • Ескіз
    Документ
    Управління конкурентним потенціалом підприємств харчової промисловості на зовнішніх ринках
    (2022) Шереметинська (Горобець), Оксана Валеріївна; Петрусь, Альона Анатоліївна
    Визначено основні характеристики, та напрями розвитку конкурентного потенціалу в розрізі його складових. Розглянуто конкурентний потенціал через призму конкурентних переваг та потенційних можливостей. Розглянуто теоретичні аспекти способів забезпечення та підвищення рівня конкурентного потенціалу, як одного з напрямів підвищення конкурентоспроможності підприємства на зовнішньому ринку. Обґрунтовано необхідність управління конкурентним потенціалом підприємств харчової промисловості на зовнішніх ринках, що є чинником підвищення їх конкурентоспроможності. The main characteristics and directions of development of competitive potential in the context of its components are determined. Competitive potential through the prism of competitive advantages and potential opportunities is considered. Theoretical aspects of ways to ensure and increase the level of competitive potential as one of the ways to increase the competitiveness of the enterprise in the foreign market are considered. The necessity of managing the competitive potential of food industry enterprises in foreign markets, which is a factor in increasing their competitiveness, is substantiated. The main directions of formation, increase, provision and maintenance of competitive potential in foreign markets are singled out.