Статті

Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 7 з 7
  • Ескіз
    Документ
    Образ "морського ока" як складник символічного комплексу "вода" у слов'янських літературах
    (2020) Науменко, Наталія Валентинівна
    Одним із засобів досягнення лаконізму літературного твору стало змалювання довкілля через уяву персонажа, що давало авторові змогу уникнути зайвих подробиць. Тому у світовій літературі кінця ХІХ – початку ХХ століть особливої естетичної вагомості набула художня деталь, яка в контексті розповіді часто підносилася до рівня символу. У цьому ключі символ можна трактувати як суб’єктивований образ об’єктивної дійсності, який виступає чинником концентрації багатьох ідей та асоціацій. Символічного змісту певні образи, відтворені у художньому творі, можуть набирати по-різному. Одним зі шляхів їх розвитку є застосування символічного образу за умов, коли зображуваний автором предмет сам собою є символом, тобто в його природному контексті. У цьому разі говорять про традиційну або архетипну символіку, усталені образи-символи, які історично закріпилися за тими чи іншими природними об’єктами, в істотних ознаках яких вбачали і вбачають аналогії з ціннісними проявами людського життя. У цій статті проаналізовано конотації фольклорного образу «морського ока» в українській та польській літературі зламу ХІХ–ХХ століть (на прикладі творчості Ольги Кобилянської, Казимежа Тетмаєра, а з сучасних авторів – Любові Забашти). Показано, що зазначений образ як складник великого архетипного комплексу «Вода» дає змогу літераторові ставити й розв’язувати численні екзистенціальні проблеми, зокрема взаємини людини та природи. Своїми творами – як віршованими, так і прозовими – письменники засвідчують, що тотемістичне світовідчуття, яке передбачає погляд на людину та природу як архетипне ціле, не занепадає разом із давньою міфічною свідомістю, а перебуває в стані постійного розвитку, набуваючи на різних культурних етапах нових, якісно відмінних форм, але які поєднує творче користування символами, зокрема образами чотирьох першооснов.
  • Ескіз
    Документ
    Часопросторова модель пейзажу Ліни Костенко: процесуальність і подійність крізь призму усної колективної творчості
    (2015) Векуа, Оксана Віталіївна
    У статті досліджено взаємодію усної традиційної творчості з письмовою індивідуальністю Ліни Костенко. Розкрито багатоаспектність фольклорно-культурних взаємин. Зроблено висновки про взаємозбагачення і взаємодифузію як спосіб існування явищ у пейзажі авторки. Спектр пейзажного світомислення Ліни Костенко такий розгорнутий, енергетичний, що кожен дослідник на новому етапі його осмислення знаходитиме свій аспект бачення – етичний, психологічний, філософський.
  • Ескіз
    Документ
    Художня сублімація українського світомислення у поезії Ліни Костенко «Люблю чернігівську дорогу»
    (2015) Векуа, Оксана Віталіївна
    У статті подано аналіз поезії Ліни Костенко «Люблю чернігівську дорогу» через призму фольклорного сприйняття дороги й дому. У названому творі просторовий континуум втілений в архетипах дороги, дому, слова, національному універсумі.
  • Ескіз
    Документ
    Фольклоризм творчості поета-шістдесятника Миколи Вінграновського
    (2014) Векуа, Оксана Віталіївна
    В статті мова йде про фольклоризм у М. Вінграновського як один з чинників естетичних критеріїв, духовного багатства як самого поета, так і його ліричного героя. Віковічні традиції українського фольклору відродилися в ідейно-художньому переосмисленні у поезії М. Вінграновського.
  • Ескіз
    Документ
    Влияние фольклора на творчество украинского поэта Бориса Олийныка
    (2014) Векуа, Оксана Витальевна
    В работе исследуется поэзия украинского поэта Бориса Олийныка в аспекте литературно-фольклорных контактов. We study poetry Ukrainian poet Boris Oleynik in the aspect of literary and folklore contacts.
  • Ескіз
    Документ
    Проблема взаємодії фольклору та літератури
    (2014) Векуа, Оксана Віталіївна
    В статті розглядається проблема співіснування фольклору та літератури як приклад взаємодії двох різних видів мистецтв. This paper addresses the problem of coexistence of folklore and literature as an example of interaction between two different arts.
  • Ескіз
    Документ
    Особистість у контексті мислячої історії (за творчістю М. Стельмаха)
    (2013) Векуа, Оксана Віталіївна
    У статті йдеться про особистісні концепти творчості М. Стельмаха - прозаїка, фольклориста. прозаика, фольклориста. This article represents the analysis of personal conceits in creative works by M. Stelmakh as the prose writer and the specialist in folklore.