Статті

Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 15
  • Ескіз
    Документ
    Технологія скаффолдингу в процесі оволодінні іноземною мовою здобувачами вищої освіти
    (2024) Нежива, Ольга Миколаївна; Крашеніннікова, Тетяна Валерїївна
    The article analyses the practical use of scaffolding technology in the process of mastering a foreign language by higher education students in the educational environment. Today, it is difficult to imagine the process of learning foreign languages in higher education institutions without the use of various techniques, methods and teaching technologies. One of such technologies is scaffolding, an important strategy of which is a set of processes aimed at supporting students in their knowledge acquisition. The article describes in detail the technology of scaffolding, highlights the types of this technology, shows the main characteristics of the scaffolding strategy and the main goals. The authors also investigate the advantages and the possibility of using scaffolding technology in the process of mastering a foreign language, and set out to find out whether scaffolding technology contributes to the effective learning of a foreign language by students in higher education institutions. The authors also consider how this technology helps students to improve their knowledge of a foreign language, understand and master new material. In addition, the authors analyse an important method of this technology - "fading assistance", which is explained as a gradual decrease in the provision of intensive assistance from the teacher to the point where the student proves to be completely independent and autonomous in completing the task. The article also analyses certain aspects for the successful use of scaffolding technology in the classroom, and what teachers should pay attention to. In the article, the authors make a clear emphasis on the fact that we should not forget that the main feature of this technology is the principle of creating situations of success by the teacher in the classroom. According to the authors, creating a situation of success should help to avoid the difficulties faced by students on the way to learning a foreign language and help to level out such feelings as shyness, self-doubt, fear of making a mistake, fear of being ridiculed by classmates. According to the authors, the most appropriate teaching technologies for creating a situation of success when using scaffolding are: interactive teaching technologies; cooperative learning; collective group learning; situational modelling technologies; case method
  • Ескіз
    Документ
    Теоретичний аналіз основних технологій навчання іноземних мов та культур у немовних
    (2022) Божок, Наталія Олексіївна
    У статті здійснено теоретичний аналіз основних технологій навчання іноземних мов та культур у немовних ВНО з метою удосконалення методів викладання іноземної мови студентам та підвищення їх рівня іноземної мови та крос-культурної обізнаності. Автор дає визначення “культури” у рамках вивчення іноземних мов та пояснює відмінності між поняттями «технологія навчання» та «методика навчання», адже вони не є тотожні у методиці навчання іноземним мовам. У дослідженні проаналізовано психолого-педагогічні підходи вітчизняних та українських вчених щодо визначення технологій та їх видів у контексті вивчення іноземних мов та культур. У рамках дослідження услід за А.М. Щукіної, автор розглядає технологію навчання іноземних мов як прийоми, який відібрані відповідно до мети навчання на певному етапі та систематизовано у певному порядку зручному для використання викладача на заняттях з іноземних мов. У статті виокремлено найбільш ефективні види технологій для використання на уроках іноземної мови. Серед яких варто зазначити наступні: технології формування іншомовної комунікативної компетентності: ігрові (комунікативно, ігрові, драматико-педагогічні); технології проблемного навчання іноземних мов і культур; технології проектного навчання іноземних мов і культур; технології програмованого (комп’ютерного) навчання іншомовної комунікативної компетентності та технології “Case study” у вивченні іноземних мов і культур. Кожен з наведених автором видів технологій є комплексним та має свою змістовну складову та цілі. Визначення переваг та недоліків впровадження вищезазначених технологій у вивчення іноземних мов та культур дає можливість викладачам більш оптимально їх використати під час навчальної діяльності на уроках іноземної мови. У висновку дослідження висвітлюються рекомендації щодо конструктивного інкорпорації основних технологій вивчення іноземної мови та культури. The article provides a theoretical analysis of the main technologies for studying foreign languages and cultures in non-linguistic universities in order to improve the methods of teaching foreign languages to students and increase their level of a foreign language and cross-cultural awareness. The author defines "culture" in the study of foreign languages and explains the differences between the concepts of "learning technology" and "teaching methods", because they are not identical in the methodology of teaching foreign languages. The psychological and pedagogical approaches of domestic and foreign scientists regarding the definition of technologies and their types in the context of teaching foreign languages and cultures have been analyzed in the study. As part of the study, following A.M. Schukina, the author considers the technology of teaching foreign languages as techniques that are selected in accordance with the purpose of training at a certain stage and systematized in a certain order convenient for use by the teacher in foreign language classes. The article highlights the most effective types of technologies for use in foreign language lessons. Among them are the following: technologies for the formation of foreign language communicative competence: game (communicative game, drama game and pedagogical game); technologies of problem-based learning of foreign languages and cultures; technologies of project teaching of foreign languages and cultures; technologies of programmed (computer) teaching of foreign language communicative competence and technologies of “Case study” in the study of foreign languages and cultures. Each of the types of technologies presented by the author is complex and has its own content, components and goals. Identifying the advantages and disadvantages of the introduction of the above technologies in the study of foreign languages and cultures allows teachers to make better use of them during educational activities in foreign language lessons. The study concludes with recommendations for the constructive incorporation of basic technologies for learning a foreign language and culture.
  • Ескіз
    Документ
    Cultural awareness of academic and teaching staff in the lifelong learning context
    (2020) Levchenko, Viktoriia; Forostiuk, Inna
    The importance of forming cultural awareness of academic and teaching staff is with the help of a competency-based approach, as a means of a person’s self-expression and enrichment of the possibility of scientific knowledge is emphasized in the article. Definitions of the concept of cultural awareness and its components are considered by the authors. The content of tasks for the development of cultural awareness of high school academic and teachers is disclosed. The personal traits that mostly influence the adaptation and socialization of academicians to new cultural environments are shown. Among them are: openness, communicativeness, flexibility and tolerance for uncertainty. The authors note as the necessary conditions for the formation of cultural awareness in the context of lifelong learning the development of its basic components, such as linguistic, intercultural, sociocultural and personal. The competency-based approach was used to achieve this goal. It is stated that the effectiveness of the development of cultural awareness and self-expression of teachers increases in the context of integration of culture, religion and national interests of the Ukrainians.
  • Ескіз
    Документ
    Невербальні засоби у науковій комунікації викладачів та студентів
    (2019) Науменко, Наталія Валентинівна; Расулова, Аліна
    У статті проаналізовано найчастіше застосовувані у практиці спілкуванні викладачів і студентів НУХТ невербальні засоби, які, поряд із вербальними, забезпечують повноцінний обмін інформацією, настільки потрібний для організації спільної діяльності. Показано, що врахування всіх чинників невербального спілкування надзвичайно важливе у професійному спілкуванні, зокрема у сфері вищого навчального закладу; з’ясовано, що від того, наскільки добре суб'єкти переговорних процесів – навчальних занять, ділових засідань, наукових конференцій – володіють різними нюансами невербального спілкування, може залежати успішний його результат. The article gives an analysis of the non-verbal means to be frequently used in communication between teachers and students of National University of Food Technologies. There were observed the ways to use and to alternate the non-verbal means during several forms of scientific communication like a lecture (including the open), department meetings and monitors' meetings ('starostats,' in Ukrainian), and conferences to make up the notion about the working atmosphere at the university as a whole. As it is well-known, the non-verbal means of communication sometimes are more informative than those verbal; however, they altogether provide the fruitful informational exchange which is cardinally necessary for the mutual work. The authors of the article prove that consideration of all the factors of non-verbal communication is very important for effective professional activity, especially within the institution of higher education. There is particularly shown that the ability of the participants of negotiation processes (academic classes, business meetings, and scientific conferences) to deal with the non-verbal means can surely condition their successful results.
  • Ескіз
    Документ
    The importance of the basic principles of rational emotive behavioural therapy in the educational process
    (2014) Bozhok, Natalia
    In the article the principles of rational emotive behavioural therapy are studied. This paper presents analysis of REBT in the educational process. The paper also outlines the peculiarities of ABC theory presented by REBT and shows its importance in developing students’ rational thinking and coping strategies with stresses and frustrations.
  • Ескіз
    Документ
    Information technologies in foreign language teaching
    (2015) Trygub, Inna
    In the article the theoretical analysis of information technologies in foreign language teaching is conducted. Using resources of the Internet in study process to development of students´ cognitive activity and achievement of the main aims of teaching subject are considered. The main strategies for implementation of information and communication technologies in the sphere of higher education are analyzed.
  • Ескіз
    Документ
    ІКТ як пріоритетний засіб у покращенні якості освіти
    (2014) Тригуб, Інна Петрівна
    Автор проголошує важливим пріоритетом та стратегією курс на покращення якості освіти і, в першу чергу, ефективне запровадження інформаційних та комунікаційних технологій в освітню галузь. Останнім часом освіта значно розширює спектр технологій, що пов'язані з комп'ютером та всесвітніми інформаційними мережами. Розбудова інформаційного освітнього простору сьогодні потребує від вчителів володіння сучасними ІКТ та вміння застосовувати їх у навчанні та у повсякденному житті. An author proclaims important priority and strategy. It is a course on the improvement of education quality, above all things, effective introduction of information and communication technologies in educational industry. Lately education extends the spectrum of technologies considerably, that connects with computer and world informative networks. Re-erecting of informative educational space today needs from teachers knowledge of modern IKT and ability to apply them in studies and in everyday life.
  • Ескіз
    Документ
    Активізація роботи викладача для забезпечення самореалізації студента
    (2013) Литвиненко, Олександр Анатолійович; Дзюб, Олександр Григорович
    Розглянута проблеми роботи викладача для забезпечення самореалізації студента. зацікавленності студента навчальним процесом, соціально-економічні проблеми, заниженості престижності більшості інженерних професій та загальної активності студентів при їх опануванні. The problems of teachers to ensure fulfillment of the student. zatsikavlennosti student learning process of social and economic problems zanyzhenosti prestige of most engineering professions and the general activity of the students in their mastery.
  • Ескіз
    Документ
    Роль викладача у студентському самовизначенні
    (2013) Литвиненко, Олександр Анатолійович; Некоз, Олександр Іванович; Штефан, Євгеній Васильович
    Розглянута доцільність сприяння виховної роботи викладача у забезпеченні вибору студента для його подальшої реалізації як кваліфікованого спеціаліста, напротивагу сучасним засобам навчання — мультимедійним, віртуальним. Consider the appropriateness of promoting the educational work of the teacher in providing student choice for its further implementation as a skilled worker, as opposed to modern means of training - multimedia, virtual. Determine the purpose of this work.
  • Ескіз
    Документ
    Motivation factors for lifelong learning
    (2014) Trygub, Inna
    Many aspects of effective teaching apply to all age groups. Understanding the principles of adult learning can help teachers become better facilitators of learning. The importance of these principles is recognized in educational and business settings. This article discusses the differences in how adults learn.