Перегляд за Автор "Strashynska, Larysa"
Зараз показуємо 1 - 20 з 28
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Actual problems of management of production costs(2020) Strashynska, LarysaThe problem of cost management at the enterprise is considered and the essence of the concept "cost management system" is defined. Its components are considered and the main problems of implementation are outlined. Measures to create an effective system of production cost management are substantiated. Розглянуто проблему управління витратами на підприємстві та визначено сутність поняття «система управління витратами». Розглянуто її складові та окреслено основні проблеми впровадження. Обґрунтовано заходи щодо створення ефективної системи управління витратами на виробництві.Документ Application of cognitive modelling for operation improvement of retail chain management system(2021) Dankeieva, Oksana; Solomyanyuk, Natalia; Strashynska, Larysa; Fiedotova, Nataliia; Soloviova, Yulia; Koval, ViktorThe main purpose of the study is to implement cognitive modelling of the retail chain management system to ensure the effectiveness of management decisions to implement structural changes in its activities. It is determined that the organization of retail chain management is more effective provided the principles of a systematic approach are applied. Therefore, using the concept of Balanced Scorecard (BSC) in this study, which reflects the interaction and interdependence of structural units, is feasible and based on which, we propose to further search for development scenarios for the retail chain management. The article presents a sequence of cognitive modelling, which consists of seven main stages. Drogerie format management system of retail chains has been chosen since it has recently been standing out by its popularity with consumers among other formats, as an object for the study. The results of this study can be useful for enterprises and organizations with complex systems that are characterized by hierarchical, network relationships between subsystems or where random processes take place. Основною метою дослідження є впровадження когнітивного моделювання системи управління роздрібною мережею для забезпечення ефективності управлінських рішень щодо здійснення структурних змін у її діяльності. Визначено, що організація управління роздрібною мережею є більш ефективною за умови застосування принципів системного підходу. Тому використання концепції збалансованої системи показників (BSC) у цьому дослідженні, що відображає взаємодію та взаємозалежність структурних підрозділів, є доцільним і на основі якого ми пропонуємо подальший пошук сценаріїв розвитку для управління торговою мережею. У статті представлена послідовність когнітивного моделювання, яка складається з семи основних етапів. Система управління форматом Drogerie для торгових мереж була обрана, оскільки нещодавно вона виділяється своєю популярністю серед споживачів серед інших форматів, як об'єкт дослідження. Результати цього дослідження можуть бути корисними для підприємств та організацій із складними системами, які характеризуються ієрархічними, мережевими взаємозв'язками між підсистемами або де відбуваються випадкові процеси.Документ Buying behavior of consumers in social networks: motives and performance indicators(2024) Strashynska, Larysa; Strashynskyi, VolodymyrThe essence of the motives of the purchasing behavior of consumers in social networks has been determined. Their classification and main characteristics are given. A set of indicators for studying the effectiveness of marketing behavior of an enterprise in social networks is substantiatedДокумент Consideration of consumer priorities at expenditure of domestic enterprises on external food markets(2018) Strashynska, Larysa; Strashynskyi, VolodymyrThe article is devoted to the definition of the essence of the “value” of the product for the consumer, the study of domestic consumer trends at the food market. The consumption of the main types of food products by the population of Ukraine is analyzed according to rational consumption norms and the level of consumption in the EU countries. It is noted that the general economic crisis in Ukraine, the reduction of purchasing power of the population, increase of prices, growth of expenses in the structure of expenditures of households (utilities, transport, etc.) without parallel increase of incomes in the coming years will not improve the situation and will not lead to increase of consumer demand at the domestic market. Moreover, current realities indicate that domestic consumers in the near future will limit their own food costs, using discounts and promotions, as well as give preference to low-priced segment products. It is determined that these tendencies force domestic enterprises to increasingly reorient their activities to foreign markets, trying to convince foreign consumers of their own competitive advantages. Over the past years, domestic producers have significantly strengthened their position at this market with regard to the export of their own products, which contributed to the preservation of added value within the country. The article outlines the main consumer trends in the development of world food markets, identifies the main priorities in the functioning of domestic enterprises when entering the external markets, existing problems and justifies the ways of their solution. It is noted that the technologies of food and beverage production vary according to global and regional trends. The “Clean label”, taste, and useful properties of the product are just a few trends that stimulate innovative developments in the food industry over the past decade. In order to meet the demands of consumers, manufacturers must keep pace with the time, understanding each new trend and its significance in different regions. Taking these trends into account will allow Ukraine to realize export opportunities and become an active player at the world food market not as a supplier of raw materials, but products with high added value. Стаття присвячена визначенню сутності цінності продукту для споживача, дослідженню вітчизняних споживчих тенденцій на ринку харчових продуктів. Проаналізовано споживання населенням України основних видів продуктів харчування відповідно до раціональних норм споживання та до рівня споживання в країнах ЄС. З’ясовано, що загальна економічна криза в Україні, зниження купівельної спроможності населення, підвищення цін, зростання витрат у структурі витрат домогосподарств (комунальні послуги, транспорт тощо) без паралельного зростання доходів у найближчі роки не покращить ситуацію і не призведе до підвищення споживчого попиту на внутрішньому ринку. Більше того, сучасні реалії свідчать, що вітчизняні споживачі в найближчій перспективі будуть обмежувати власні витрати на харчування, користуючись знижками й промоакціями, а також віддавати перевагу товарам низького цінового сегменту. Визначено, що зазначені тенденції змушують вітчизняні підприємства все більше переорієнтовувати свою діяльність на зовнішні ринки, намагаючись переконати зарубіжних споживачів у наявності власних конкурентних переваг. Протягом останніх років вітчизняні товаровиробники помітно зміцнили свої позиції на цьому ринку, що сприяло збереженню доданої вартості всередині країни. У статті окреслено основні споживчі тенденції розвитку світових продовольчих ринків, визначено пріоритети у функціонуванні вітчизняних підприємств при виході на зовнішні ринки, існуючі проблеми та обґрунтовано шляхи їх вирішення. Зазначено, що технології виробництва харчових продуктів і напоїв змінюються залежно від глобальних і регіональних тенденцій. « Чиста» етикетка, смакові якості, корисні властивості продукту — це лише декілька тенденцій, які стимулюють інноваційні розробки в галузі виробництва харчових продуктів за останні десятиріччя. Для того, щоб задовольнити запити споживачів, виробники повинні йти в ногу з часом, розуміючи кожну нову тенденцію та її значення в різних регіонах. Врахування зазначених тенденцій дасть змогу Україні реалізувати експортні можливості та стати активним гравцем на світовому ринку продовольства не як постачальник сировинних ресурсів, а продукції з високою доданою вартістю.Документ Current state and prospective development directions of the domestic market of oil and oil and fat products: a qualitative aspect(2023) Strashynskyi, Volodymyr; Sheremet, Oleg; Strashynska, LarysaThe main results of the enterprises activities of the domestic oil and fat industry in 2020-2021 are shown in the articles. The profitability indicators of the production of oil crops of agricultural enterprises and farms of Ukraine by regions in 2020, the sown area under soybeans and sunflowers by regions of Ukraine for the 2021 harvest are studied, as well as the export of oilseeds in 2020/2021 compared to the 2019/2020 marketing year. It was emphasized that oilseed crops in Ukraine are traditionally the most profitable of all plant products, which is due to their high liquidity and demand from both exporters and the processing sector. export of vegetable oil and protein grist from Ukraine during the specified period was investigated, and the main reasons for changes were determined. On the basis of The production of oil and fat products in Ukraine in 2020-2021 was analyzed, the the supply/demand balances of sunflower seeds and vegetable oil, the main trends in the functioning of the relevant market were determined and the priorities of future development were substantiated. The price policy of industry enterprises and the reasons for the increase in the price of oil were studied. The processing capacities of the main types of oil crops, oil and deep processing products were evaluated, and the leaders of the respective markets were determined. It was emphasized that the further market development of oil and oil-fat products of Ukraine will take place in the direction of improving the quality of manufactured products in terms of their safety and expanding exports. This is due to the further application of international standards at the enterprises of the industry and their timely reaction to changes in the regulatory and legal framework. New changes in FSSC 22000 scheme (version 5.1) are highlighted. У статті розглянуто основні результати діяльності підприємств вітчизняної олійно-жирової галузі у 2020-2021 рр. Досліджено показники рентабельності виробництва олійних культур у сільськогосподарських підприємствах і фермерських господарствах України за регіонами у 2020 р., посівні площі під соєю і соняшником за регіонами України під врожай 2021 р., а також експорт насіння олійних культур 2020/2021 порівняно з 2019/2020 маркетинговим роком. Наголошено, що олійні культури в Україні традиційно є найбільш рентабельними з усієї продукції рослинництва, що обумовлено їх високою ліквідністю і попитом як з боку експортерів, так і переробного сектору. Проаналізовано виробництво олійно-жирової продукції в Україні у 2020-2021 рр., досліджено експорт рослинної олії та протеїнових шротів з України протягом зазначеного періоду та визначено основні причини змін. На основі балансів попиту/пропозиції насіння соняшнику та рослинної олії визначено основні тенденції функціонування відповідного ринку та обґрунтовано пріоритети перспективного розвитку. Досліджено цінову політику підприємств галузі та причини подорожчання олії. Оцінено потужності з переробки основних видів олійних культур, олії та продуктів глибокої переробки , а також визначено лідерів відповідних ринків. Наголошено, що подальший розвиток ринку олії та олійно-жирової продукції України буде відбуватися в напрямку підвищення якості вироблюваної продукції в аспекті її безпеки та розширення експорту. Це пов’язано із подальшим застосуванням міжнародних стандартів на підприємствах галузі та своєчасною їх реакцією на зміни в нормативно-правовій базі. Наголошено на нових змінах в схемі FSSС 22000 (версія 5.1).Документ Current state of development of the domestic retail market(2023) Vintsyuk, Olga; Strashynska, LarysaThe domestic retail market was considered, the main development trends were determined, and the main market players were evaluated. The regional section regarding the opening of new stores by retailers was analyzed and the prospects for market development were outlined. Розглянуто вітчизняний ринок ритейлу, визначено основні тенденції розвитку, оцінено основних гравців на ринку. Проаналізовано регіональний розріз щодо відкриття нових магазинів ритейлерами та окреслено перспективи розвитку ринку.Документ Development of the domestic meat and meat products market: problems and priorities(2021) Strashynska, Larysa; Sheremet, OlegThe article examines the domestic market of meat and meat products in terms of major development trends. Based on the balance of meat and meat products, the indicators of production, exports and imports are analyzed. The raw material base of the industry, where the leading position is occupied by poultry, which will continue to be the basis of the meat diet of the average Ukrainian, has been studied. It is proved that the domestic market of meat and meat products is characterized by weak consolidation of major producers, a high level of competition and significant diversification. The main market players are analyzed, each of which, producing the entire range of products, occupies a leading position in various product groups. It is proved that during the crisis the most successful were those producers who before the crisis began to form a vertically integrated chain - from raising livestock to the sale of finished products. The fund of consumption of meat and meat products per capita per year by regions was analyzed and the most priority areas were identified. The main trends and factors influencing the level of consumption are analyzed, the most important of which were the level of meat and meat products production and the ratio of prices and purchasing power of the population. The economic situation in the country and the seasonality of production also have a significant impact. Trends in the naturalization of food have influenced the development of the market by increasing demand for expensive meat products and chilled meat products. It was found that the demand for other products depends on the price and freshness of products. The main strategic goals and objectives for the development of the domestic market of meat and meat products are substantiated. Given that the production of meat and meat products is one of the most important and priority areas of the food market, it is emphasized that the importance of the meat processing industry lies in the balanced and interconnected functioning of different subsystems, namely production, processing and sale of meat products, meeting the needs of the population in meat and products of its processing. У статті досліджується вітчизняний ринок м’яса і м’ясопродуктів з точки зору основних тенденцій розвитку. На основі балансу м’яса та м’ясних продуктів проаналізовано показники виробництва, експорту та імпорту. Досліджено сировинну базу галузі, де лідируюче положення займає птиця, яка й у майбутньому складатиме основу м’ясного раціону пересічного українця. Доведено, що вітчизняний ринок м'яса та м'ясних продуктів відрізняється слабкою консолідацією основних товаровиробників, високим рівнем конкуренції та значною диверсифікацією. Проаналізовано основних гравців ринку, кожен з яких, вироблюючи весь асортимент виробів, займає лідируючі позиції за різними групами товарів. Доведено, що в період кризи найбільш успішними виявилися ті виробники, які ще до кризи почали формувати вертикально інтегрований ланцюг – від вирощування худоби до реалізації готових виробів. Проаналізовано фонд споживання м’яса та м’ясних продуктів в розрахунку на одну особу за рік по областях й визначені найбільш пріоритетні області. Проаналізовані основні тенденції та чинники, які впливають на рівень споживання, найвагомішими з яких виявилися рівень виробництва м'яса і м’ясопродуктів й співвідношення рівня цін та купівельної спроможності населення. Також значний вплив здійснює економічна ситуація в країні та сезонність виробництва. Тенденції до натуралізації продуктів харчування вплинули на розвиток ринку зростанням попиту на дорогу м'ясну продукцію й охолоджені м'ясні напівфабрикати. З'ясовано, що попит на іншу продукцію залежить від ціни та свіжості продукції. Обґрунтовано основні стратегічні цілі та завдання щодо розвитку вітчизняного ринку м'яса та м'ясних продуктів. Зважаючи на те, що виробництво м'яса і м'ясних продуктів є одним з найважливіших і пріоритетніших напрямів продовольчого ринку, наголошено, що значимість м’ясопереробної галузі полягає у збалансованому та взаємопов'язаному функціонуванні різних підсистем, а саме виробництва, переробки та реалізації м'ясної продукції, забезпечуючи потреби населення в м'ясі та продуктах його переробки.Документ Domestic market of confectional products in the aspect of general world development trends(2020) Strashynska, Larysa; Nуkonenko, AndriiThe article analyzes the domestic market of confectionery products. It is emphasized that companies are experiencing strong internal competition that is associated with a decline in exports. The main groups of enterprises that produce confectionery are identified and their specificities are characterized. It is noted that in today's conditions confectioners compete for the customer in proven ways - reducing the cost and reducing the production of unprofitable products. It is emphasized that domestic production is the main source of market supply formation at present. Possibilities and ratings of leading market operators are presented. The dynamics of production and export of confectionery products during 2011-2018, as well as their production and export in the range of assortment groups are analyzed. It is emphasized that Ukrainian exporters do not fully exploit the potential of foreign trade with EU countries, since the European confectionery market is quite saturated and exporters are faced with the problem of access to Ukrainian products on the shelf of European trading networks. Further analysis of the trends of the confectionery market was carried out on the basis of consumer preferences research. It has been determined that the structure of demand for confectionery products is undergoing dramatic changes due to the trend of healthy eating. It is noted that the development of the global nutraceutical market is a steady trend, which generates new consumer benefits, which in turn contribute to the formation of a new culture of food consumption. So functional sweets have pretty good prospects. It is emphasized that in order to realize their opportunities to be successful, competitive in today's market, for rapid and flexible response to consumer changes, owners of confectionery brand need complex technological solutions. Therefore, manufacturers need to place clear emphasis on those moments of the technological process that will make the finished confectionery product to demanded end consumers, which in turn will increase their loyalty to the brand in the conditions of formation of a new culture of consumption of confectionery products. У статті проаналізовано вітчизняний ринок кондитерських виробів. Наголошено, що серед компаній спостерігається потужна внутрішня конкуренція, яка пов’язана із скороченням експорту. Визначено основні групи підприємств, які виробляють кондитерські вироби, та охарактеризовано їх специфіку. Зауважено, що в сучасних умовах кондитери змагаються за клієнта перевіреними шляхами – зниженням вартості і скороченням виробництва нерентабельної продукції. Наголошено, що головним джерелом формування пропозиції на ринку на теперішній час залишається вітчизняне виробництво. Подано можливості й рейтинги провідних операторів ринку. Проаналізовано динаміку виробництва й експорту кондитерських виробів протягом 2011-2018 рр., а також їх виробництво й експорт в розрізі асортиментних груп. Наголошено, що українські експортери не повною мірою використовують потенціал зовнішньої торгівлі з країнами ЄС, оскільки кондитерський ринок Європи є досить насиченим і експортери стикаються з проблемою доступу української продукції на полиці європейських торговельних мереж. Подальший аналіз напрямків розвитку кондитерського ринку було проведено на основі досліджень споживчих уподобань. Визначено, що у структурі попиту на кондитерські вироби відбуваються кардинальні зміни під дією тренду здорового харчування. Зазначено, що розвиток світового ринку нутріцевтиків становить стійкий тренд, що формує нові споживчі переваги, які в свою чергу, сприяють формуванню нової культури споживання харчових продуктів. Отже, у функціональних солодощів є досить гарні перспективи. Наголошено, що для реалізації своїх можливостей бути успішними, конкурентними на сучасному ринку, для швидкого і гнучкого реагування на споживчі зміни, власникам брендів кондитерського ринку необхідні комплексні технологічні рішення. Отже, виробникам необхідно розставити чіткі акценти на тих моментах технологічного процесу, які зроблять готовий кондитерський продукт затребуваним кінцевим споживачам, що в свою чергу посилить їх лояльність до бренду в умовах формування нової культури споживання кондитерської продукції.Документ Features of marketing management on modern enterprises(2014) Strashynska, Larysa; Bech, YuliiaThe essence of the concept of "marketing management" in terms of management of the Company on the basis of the marketing and management of the marketing function and demand management target market and identified the main problems in marketing management at domestic enterprises.Документ Impact of Russian military aggression on the dairy sector of Ukraine(2024) Strashynska, Larysa; Strashynskyi, VolodymyrThe list of challenges faced by the dairy sector of Ukraine, as well as the key problems of the state of war, is outlined. Taking into account the situation that has developed in the dairy sector of Ukraine, the main tasks have been formulated, the solution of which will improve the situation on the dairy marketДокумент Implementation of international standards as way of ensuring the safety of food products(2020) Strashynska, LarysaThe article declares that the implementation of new international standards ISO 22000 on Food Safety Management Systems can help to solve the problem of food safety, which will allow facilitating the integration of HACCP and ISO 9001. The essence, features, and differences of ISO 22000: 2018, which provides the usage of the PDCA cycle, which can be used to manage the quality management system on a systematic basis effectively, are considered. The content of the PDCA methodology is defined, as well as the components of the process improvement cycle are analyzed. У статті визначено, що вирішенню проблеми забезпечення безпеки харчових продуктів може сприяти впровадження на підприємствах нових міжнародних стандартів ІSО 22000 на Системи менеджменту безпеки харчової продукції, що дозволить полегшити інтеграцію НАССР та ІSО 9001. Розглянуто сутність, особливості та відмінності стандарту ІSО 22000:2018, в якому передбачається використання циклу РDCА, при застосуванні якого можна ефективно управляти системою управління якості на системній основі. Визначено зміст методології РDCА, а також проаналізовано складові циклу покращання процесів.Документ Implementation of social responsibility programs in the activities of domestic enterprises(2024) Strashynska, Larysa; Strashynskyi, VolodymyrThe essence of social responsibility is determined and three main groups of social responsibility are characterized: basic, internal and external. The main factors that encourage companies to implement the principles of social responsibility are highlighted. Six main types of social initiatives are substantiatedДокумент Improvement of the regulatory legal basis of meat processing enterprises as a factor of product quality management(2021) Strashynska, Larysa; Sheremet, OlegThe article emphasizes the need for systemic changes in the meat processing industry of Ukraine in the direction of improving the regulatory framework. The priority directions of improving the legislative support of the agricultural sector of the economy as a whole and the meat product subcomplex are outlined. The need to form a comprehensive system of measures for state regulation of the meat market in Ukraine, which would be based on the implementation of international standards, which are adapted to those developed by the Commission of the Code of Alimentarius. The system of meat product quality management is considered, which should be based on international standards ISO 9000, HACCP industry standards and others, which allow to increase the level of safety of production processes and the quality of finished products for both producers and consumers. A number of competitive advantages obtained by meat processing enterprises that implement a product quality management system in accordance with the requirements of ISO 9000 standards are substantiated. It is noted that maximizing the positive result for the company with the fullest use of opportunities provided by the implementation of quality management system in accordance with ISO 9000, is not possible without taking into account and minimizing the impact of threats that also accompany this process. The stages of implementation of the product quality management system at the enterprises in accordance with the requirements of ISO 9000 and the algorithm of realization of this process are determined. It is noted that the introduction and effective operation of the meat quality management system in accordance with the requirements of ISO 9000 should be implemented comprehensively, taking into account all the opportunities and threats that arise, and following a clear algorithm that includes time intervals for completion, re audits, involvement of external experts and intensification of internal services. У статті наголошено на необхідності системних перетворень в м’ясопереробній галузі України в напрямі вдосконалення нормативно-правової бази. Окреслено пріоритетні напрями удосконалення законодавчого забезпечення аграрного сектору економіки в цілому та м'ясопродуктового підкомплексу. Актуалізована необхідність формування цілісної системи заходів державного регулювання ринку м'яса в Україні, яка б базувалася на впровадженні міжнародних стандартів, які адаптовані до тих, що розроблені Комісією Кодексу Алементаріусу. Розглянуто систему управління якістю м'ясопродукції, яка повинна спиратися на міжнародні стандарти ІSО 9000, галузеві стандарти НАССР та інші, які дозволяють підвищувати рівень безпечності виробничих процесів та якість готових продуктів як для виробника, так і для споживача. Обґрунтовано низку конкурентних переваг, які отримують підприємства м’ясопереробної галузі, що впроваджують систему управління якістю продукції відповідно до вимог стандартів ІSО 9000. Зазначено, що максимізація позитивного результату для підприємства при найбільш повному використанні можливостей, що надає впровадження системи управління якістю відповідно вимог стандарту ISO 9000, не можлива без урахування та мінімізації впливу загроз, які також супроводжують даний процес, та окреслено ці загрози. Визначено етапи впровадження системи управління якістю продукції на підприємствах відповідно до вимог ІSО 9000 та алгоритм реалізації даного процесу. Зазначено, що введення та ефективне функціонування системи управління якістю м’ясопродукції відповідно до вимог стандартів ISO 9000 має реалізовуватись комплексно з урахуванням усіх можливостей та загроз, що виникають при цьому, та з дотриманням чіткого алгоритму, який заздалегідь включає часові проміжки на доопрацювання, проведення повторних аудитів, залучення сторонніх експертів та активізацію діяльності внутрішніх служб.Документ Logistics support of the domestic market of oil crop and oil(2022) Strashynska, LarysaThe article examines the main results of logistical support of the domestic market of oilseeds and oil. The dynamics of shipments of oil crops and their processing products through the ports of Ukraine during the 2020/21 marketing year (MY) were analyzed. It was determined that the share of sunflower oil in the structure of the shipment occupies a significant specific weight, in contrast to rapeseed and soybean oil, where the main product of the shipment was rapeseed and soybean. The indicators of transshipment of vegetable oil during 2019–2021 were studied (with a cumulative total by month), which indicate that although the situation improved in 2020 compared to 2019, but in 2021 compared to 2020, transshipment volumes significantly decreased. The indicators of transshipment of vegetable oil by types of stevedoring companies of all forms of ownership were analyzed in terms of shipping directions in 2021 compared to 2020. The most powerful ports of Ukraine were determined based on transshipment results and their specific weight, as well as key shipping directions. The dynamics of transportation of oil-fat complex cargoes by railway transport was analyzed. It was revealed that in the structure of railway transportation of sunflower seeds for the period 2018–2021, priority was given to internal communication, and in the structure of transportation of vegetable oil, the export route traditionally prevailed. The main problems related to the implementation of railway transportation, including those related to the activities of JSC "Ukrzaliznytsia", are highlighted. The measures, the practical implementation of which will allow for an increase in the volume of cargoes transportation of oil and fat industry and processing products, are justified, and will also contribute to the improvement of logistics support in the market of oilseeds and oil in general. У статті розглянуто основні результати логістичного забезпечення вітчизняного ринку олійних культур та олії. Проаналізовано динаміку відвантажень олійних культур та продуктів їх переробки через порти України протягом 2020/21 маркетингового року (МР). Визначено, що частка соняшникової олії в структурі відвантаження займає значну питому вагу на відміну від ріпакової та соєвої олії, де основним продуктом відвантаження були ріпак та соя. Досліджено показники перевалки рослинної олії протягом 2019–2021 рр. (з наростаючим підсумком по місяцях), які свідчать про те, що хоча у 2020 р. порівняно з 2019 р. ситуація покращилася, але у 2021 р. порівняно з 2020 р. обсяги перевалки суттєво знизились. Проаналізовано показники перевалки рослинної олії за видами стивідорних компаній всіх форм власності в розрізі напрямків відвантаження у 2021 р. порівняно з 2020 р. Визначено найпотужніші порти України за підсумками перевалки та їх питому вагу, а також ключові напрями відвантажень. Проаналізовано динаміку перевезень вантажів олійно-жирового комплексу залізничним транспортом. Виявлено, що в структурі залізничних перевезень насіння соняшника за період 2018–2021 рр. пріоритетним було внутрішнє сполучення, а в структурі перевезень рослинної олії традиційно переважало експортне спрямування. Виокремлено основні проблеми щодо здійснення залізничних перевезень, в тому числі, пов’язані з діяльністю АТ «Укрзалізниця». Обґрунтовано заходи, практична реалізація яких дозволить забезпечити збільшення обсягів перевезень вантажів олійно-жирової промисловості та продуктів переробки, а також сприятиме покращенню логістичного забезпечення на ринку олійних культур та олії в цілому.Документ Long-range directions for strengthening the competitiveness of confectionery enterprises in Ukrаine(2019) Strashynska, LarysaThe article defines the essence of the competitiveness of food products from the point of view of both the manufacturer and the consumer, and also focuses on the main factors influencing the competitiveness of products. The level of perception of food products by consumersis analyzed and the main groups of domestic products by the level of competitiveness are distinguished - a group of competitive products, a group of products of long-range competitiveness and a group of products with a low prospect of competitiveness. The domestic market of confectionery products was investigated by volume of production and consumption, and the main factors of demand reduction were revealed. The structure of export of confectionery products by commodity groups is considered and the share of export regions is determined. У статті визначено сутність конкурентоспроможності продовольчих товарів з точки зору як виробника, так і споживача, а також акцентовано увагу на основних чинниках, що впливають на конкурентоспроможність продукції. Проаналізовано рівні сприйняття споживачами конкурентоспроможності продовольчої продукції та виокремлено основні групи вітчизняної продукції за рівнем конкурентоспроможності – групу конкурентоспроможної продукції, групу продукції перспективної конкурентоспроможності і групу продукції з низькою перспективою створення конкурентоспроможності. Досліджено вітчизняний ринок кондитерських виробів за обсягами виробництва та споживання та виявлено основні чинники зниження попиту. Розглянута структура експорту кондитерських виробів за товарними групами та визначено частки регіонів експорту.Документ Modern food security problems and ways to overcome them(2024) Strashynska, Larysa; Strashynskyi, VolodymyrContemporary problems of ensuring food security in view of the war in Ukraine and the global food crisis are considered. The ways of solving them are outlined based on the experience of the advanced countries of the worldДокумент Modern paradigm formation of advisory services information and consultation activity(2016) Kalna-Dubiniuk, Tatiana; Strashynska, Larysa; Bolotina, Irina; Shapoval, ElenaIn the article was shown the results of studies on the construction of a new paradigm of advisory services information and consultation activity. The proposed main components of the paradigm of advisory services information and consultation activity, which include: types of modern electronic systems, innovative types of information and consultation technologyДокумент Perspectives and priorities for foreign economic activity in agri-food industry(2013) Strashynska, Larysa; Bech, BechThe article identifies promising directions of development of foreign trade of food products and reasonable mechanisms of regulation of foreign Agribusiness.Документ Priorities of environmental management in agriculture production(2013) Strashynska, LarysaДокумент Prospects for thе development of the dairy industry of Ukraine: investment aspect(2024) Strashynska, Larysa; Strashynskyi, VolodymyrA number of problems of dairy industry enterprises have been identified, which need to be solved as a priority. The stages of recovery and development of the dairy industry in the future are outlined, taking into account the attraction of investment resources