Статті
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522
Переглянути
9 результатів
Результати пошуку
Документ Significance of cultural sensitivity for positive personality identity formation among sport and tourism university students(2024) Lukianets, Tetiana; Lukianets, HalynaOutlining holistic image of a positive personality identity in a cross-cultural setting of professional development for students that gain their degrees in sports and tourism. The research involves a complex of generally accepted methods of qualitative and quantitative data processing, namely linguistic methods of cognitive and semantic analyses, applied to restore conceptual images of a positive personality identity in Ukrainian sport and tourism analytical articles. Furthermore, semantic essay analysis and pedagogical observation of students majoring in sport or tourism, are used to establish the frequency of students’ references to different significant personality features that are likely to be culturally bound for them. The designed research methodology enables us to distinguish physical and social characteristics of a positive personality identity. While the sport media reveal physical qualities of resilience and adaptability as precursor for professional achievement, in tourism milder characteristics of physical well-being and responsible behaviour are focused on. Concerning social aspect of a positive personality image, leadership vs team spirit explicates motor nature of athlete’s image, whilst effective communicative skills are more preferable in tourism. It is important to emphasise that value of cross-cultural awareness is put straightforwardly in tourism with concept categories of cultural sensitivity and cultural engagement mentioned more often by corresponding students (18% and 27% respectively). On the contrary, appreciation of community engagement (18%) and positive attitude (16%) by sport students might only be regarded as implicit reference to cultural sensitivity as desired personality quality. Differentiation of conceptual images of positive personality identity in sport and tourism reveals underestimated power of cultural sensitivity concept for both groups of students. It becomes clear that promoting the idea of positive international experience among students may facilitate their academic endeavours and contribute to their professional achievements.Документ Promises and perils of AI use on the tertiary educational level(2023) Lukianets, Halyna; Lukianets, TetianaThis article describes possible practical applications of Artificial Intelligence on the tertiary educational level both from the staff and students’ perspectives on the basis of experience gained by universities worldwide. AI usage in higher education field is analyzed on the basis of correlation between participants of educational process and the areas of innovative software application. Advantages of AI use are outlined on institutional, social and instructional levels. AI proves to be a growing and promising tool for facilitating educational processes, having obvious benefits for the education-givers and seekers, including the institutional possibilities of streamline enrollment and improved retention, organizational guidance and support of students on campus as well as educational opportunities such as better recourses management and successful online training process. Additionally, ethical considerations are raised, regarding use of AI, data management and privacy. Ця стаття описує можливі практичні застосування штучного інтелекту на рівні вищої освіти як з точки зору персоналу, так і студентів на основі досвіду, отриманого університетами в усьому світі. Проаналізовано використання ШІ у сфері вищої освіти на основі співвідношення учасників навчального процесу та сфер застосування інноваційного програмного забезпечення. Окреслено переваги використання ШІ на інституційному, соціальному та навчальному рівнях. ШІ виявляється все більш перспективним інструментом для полегшення освітніх процесів, який має очевидні переваги для тих, хто дає освіту та шукачів, включаючи інституційні можливості оптимізації зарахування та покращення утримання, організаційне керівництво та підтримку студентів у кампусі, а також освітні можливості, такі як краще управління ресурсами та успішний онлайн-навчальний процес. Крім того, піднімаються етичні міркування щодо використання штучного інтелекту, керування даними та конфіденційності.Документ Global communication competence: a framework of intercultural skills development in sport and tourism higher education(2020) Lukianets, Halyna; Lukianets, TetianaThe research aims at multi-faceted study of global communication competence, which is a vital soft skill for professional development of students, acquiring their degrees in sport and tourism. Дослідження спрямоване на багатогранне вивчення компетенції глобальної комунікації, яка є життєво важливою навичкою для професійного розвитку студентів, які отримують дипломи в галузі спорту та туризму.Документ Metaphorization of the color Green in English and Ukrainian online discourse(2020) Lukianets, HalynaThe study reveals similarity of green color metaphors in the English and Ukrainian languages and finds psychological, cultural, religious, and political background of green color associations in online discourse. In both languages green is connected with growth, youth and freedom, based on resemblance to nature, while in Ukrainian it has additional negative characteristics of illnesses and jealousy. Moreover, in both languages green is often used as part of proper and general names to relate to ecological organization and environmental issues. У дослідженні виявлено схожість метафор зеленого кольору в англійській та українській мовах, виявлено психологічне, культурне, релігійне та політичне підґрунтя асоціацій зеленого кольору в онлайн-дискурсі. В обох мовах зелений колір пов’язаний із зростанням, молодістю та свободою, що базується на схожості з природою, тоді як в українській він має додаткові негативні характеристики хвороби та ревнощів. Крім того, в обох мовах зелений колір часто використовується як частина власних і загальних назв, пов’язаних з екологічною організацією та екологічними проблемами.Документ Credibility effect in online news: media-rhetoric perspective (based on color terms use)(2022) Lukianets, HalynaСтаття присвячена створенню ефекту довіри до онлайн-новин за допомогою використання базових колірних термінів при зверненні до правдоподібності, експертності та репутації. По-перше, ідентифіковано історичні зміни мети риторики та встановлено співвідношення між переконливістю та достовірністю. По-друге, теми винаходу, а саме визначення, поділ, взаємозв’язок, обставини та свідчення, вивчаються з точки зору створення ефекту достовірності. The article deals with creating credibility effect in online news by means of using basic color terms when appealing to believability, expertise and reputation. First, historical changes of rhetoric aim are identified and the correlation between persuasiveness and credibility is established. Second, the topics of invention, namely definition, division, relationship, circumstance and testimony, are studied from the perspective of creating effect of credibility.Документ Multiple semantics of black and white in online fashion discourse (based on Сhanel fashion stories)(2020) Lukianets, HalynaThe article presents multiple semantics of color terms black and white in Chanel online fashion discourse, including wide range of meanings, namely colorless, monochromatic, dark vs light, contextual and gray shades. Connection between color terms semantics and creation of brand image is establishedДокумент Transfer of green-зелений colour meaning in English and Ukrainian fiction(2018) Lukianets, HalynaThe article deals with transfer of English green and Ukrainian зелений colour terms meanings in literary texts. It is established that colour presentation scheme in the poetry and prose is designated by colour terms not only in their primary meaning, but also in secondary one, created as the result of semantic transfer based on resemblance and contiguity, and represented by colour metaphors and metonyms respectively. Colour metaphors are often based on learned associations of above mentioned ethnic groups, which contribute much to the way writers perceive and attach meanings to colours. Colour metonymies used in fiction add deeper symbolic meaning in the understanding of the literary characters and situations.Документ Functioning of colour terms in Ukrainian and English literary texts : similes and synaesthesia(2019) Lukianets, HalynaThe article deals with the cross-cultural usage of Ukrainian and English colour terms in literary texts not only as means of colour nomination, but also as ways to represent authors’ perception of colours. When colour terms function as stylistic devises, such as similes and synaesthesia, they express authors’ emotions and have influence on readership due to semantic shifts of lexical units.Документ Semantic extensions of Green Colour Terms in Contemporary English and Ukrainian Fiction(2018) Lukianets, HalynaThe analysis of semantic properties of green/зелений colour in the English and Ukrainian languages conducted on the basis of dictionary entries and linguistic corpora data shows how colour categorization is shaped in language and fiction by both nation's common cognitive universals and their socio-cultural evolutionary processes. Corpora data analysis shows semantic extensions of green colour terms in fiction, which are explained in terms of individual authors' cognitive shifts within universal physiological parameters. Expressing personal emotions and implied pragmatic aims writers either create new colours or makes semantic shifts in the existing ones. Metaphors, metonymies, and similes serve basis to create extended green/зелений colour meanings. Synaesthetic shifts of colour perception also enrich colour semantics. Structural extensions of green colour are the combinations of colour term with quality or quantity modifier, which not only denote physical properties of colour, but also show colour emotional and psychological value for the speaker or writer. Аналіз семантичних властивостей green / зеленого кольору англійською та українською мовами, проведений на основі словникових записів та даних лінгвістичних текстів, показує, як здійснюється формування кольорової класифікації у мові згідно як із загальними когнітивними універсалами нації, так і їх соціокультурними еволюційними процесами. Аналіз даних показує семантичне розширення зелених колірних термінів у художніх текстах, які пояснюються в термінах когнітивних зрушень окремих авторів у межах універсальних фізіологічних параметрів. Виражаючи особисті емоції та прагматичні цілі, письменники створюють нові кольори або зміщують смислові зміни в існуючих.