Статті

Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 9 з 9
  • Ескіз
    Документ
    Метафора як засіб вторинної номінації: лінгвістичний аспект
    (2022) Приблуда, Людмила Михайлівна; Єроніна, Світлана
    У роботі досліджено лінгвістичний аспект метафори як засобу вторинної номінації. Схарактеризовано підходи до витлумачення метафори, її основні мовні властивості. Доведено, що метафора є номінативною одиницею, яка породжує нові відтінки значення, створює неповторні, яскраві образи, надає зображуваному експресивної оцінки. Основним принципом створення метафори є порівняння. The linguistic aspect of metaphor as a means of secondary nomination is investigated in the work. Approaches to the interpretation of metaphor, its main properties are characterized. It is proved that metaphor is a nominative unit that generates new shades of meaning, creates unique, vivid images, gives the portrayed an expressive assessment. The main principle of creating a metaphor is comparison.
  • Ескіз
    Документ
    The Esthetic Possibilities of Onomatopoeias in Contemporary Ukrainian Poetry
    (2015) Naumenko, Nataliia
    The artistic imagery of a poetic work synthesizes the visual and audible component in its intonation dimension. This will significantly enlarge the volume of esthetic information, together with the speaker’s emotional attitude which is able to suggest an image expressed in a poem to a reader. To reach the proper acoustic effect, poets use the ideophones (or onomatopoeias) and puns connected with them to create either overt or latent metaphors, constructing the image of a sounding thing or entity. This way the poet can concentrate any audible element to ‘a point within an idiom,’ activating the imagination and artistic thinking of a poem’s addressee.
  • Ескіз
    Документ
    Вино як символ художньої творчості у поетичному доробку Богдана-Ігоря Антонича
    (2018) Науменко, Наталія Валентинівна
    Вино – один з найбільш поширених образів української духовної культури. Розповідь про вина, їхні цілющі властивості у поетичній формі робила їх зрозумілими для читача, а елемент художньої фантазії стимулював роботу мислення людини й приводив до формування незвичайних асоціативних рядів. Творцем цілого масиву української «винної» поезії доби модернізму став Богдан-Ігор Антонич. Попри те, що художня форма поезій «Трьох перстенів» значно програє за розмаїтістю першій книзі Антонича – «Привітання життя», у них значно підноситься головне змістове начало: пантеїстичне світобачення, повернення слову його внутрішньої форми, здатності до метафоризації. А це й є результатом творчого неспокою, ніцшеанським «чудом діонісійського», котре, зокрема, веде до синестезії.
  • Ескіз
    Документ
    Sensory imagery in poems by Pavlo Tychyna and their Anglophone translations
    (2018) Naumenko, Nataliia
    The stylistic diversity of early works by Pavlo Tychyna (synthesis of neoromanticism with symbolism, impressionism, imaginism) has brought the new variations of Ukrainian modernistic verse and the experimental character of Tychyna’s style: word creation, using onomatopoeias, exotic stanza patterns and sensory imagery. Two Anglophone translators of Tychyna’s verse – Michael Naydan and Gladys Evans – showed their own approaches to the original text (particularly, Harps ringing…). Mr. Naydan’s work resulted in synthesizing lyrical and epical initials of the author’s philosophy; otherwise, Mrs. Evans kept up to folklore rhythm of the verse, including rhyming and stanza pattern. In general, both translators make the accent on euphony, successfully combining the traits of Ukrainian and English poetic syntax.
  • Ескіз
    Документ
    The main tendencies of translating phraseologisms with ethnocultural components
    (2017) Bebko, Svitlana
    The article features the theoretical approaches to the notion of ethnocultural component and its functions. There has been distinguished the main sources of ethnospecific images. There has been considered the main ways of translating phraseological units with ethnocultural component.
  • Ескіз
    Документ
    Яблуко як символ української фольклорної та книжної поезії
    (2010) Науменко, Наталія Валентинівна
    У статті проаналізовано еволюцію художнього образу "яблуко" від фольклорної до книжної поезії. The article analyzes the evolution of the image "apple" from folk to poetry portrait.
  • Ескіз
    Документ
    Наукове осмислення образності слова у вивченні культурології
    (2006) Науменко, Наталія Валентинівна
    Стаття являє собою огляд особливостей функціонування образного слова під кутом зору вчення О.Потебні, а також репрезентує специфіку вивчення образності слова в навчальному курсі "Культурологія". The article is a review of the functioning of figurative speech from the perspective of teaching O.Potebni and represents a specific study of imagery words in the training course "Culture".
  • Ескіз
    Документ
    «Гастрономічні пейзажі» української поезії ХХ століття
    (2009) Науменко, Наталія Валентинівна
    У статті проаналізовано становлення масиву культурологічної (кулінарної) образності у слов'янській поезії першої половини ХХ століття. The article analyzes the formation of an array of cultural (culinary) imagery in Slavic poetry of the first half of the twentieth century.
  • Ескіз
    Документ
    «Розхрабрувався гриб у саду…» : Про один незвичайний рослинний образ української поезії
    (2008) Науменко, Наталія Валентинівна
    У статті аналізується натурфілософська деталь "гриб" та її видові модифікації як образи сучасної української лірики. This article analyzes the natural-philosophical piece "mushroom" and its specific modification of the images of modern Ukrainian poetry.