Статті
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522
Переглянути
34 результатів
Результати пошуку
Документ Scientists without borders: lessons from Ukraine(2023) Wolfsberger, Walter; Chhugani, Karishma; Shchubelka, Khrystyna; Frolova, Alina; Salyha, Yuriy; Zlenko, Oksana; Arych, Mykhailo; Dziuba, Dmytro; Parkhomenko, Andrii; Smolanka, Volodymyr; Gümüs, Zeynep; Sezgin, Efe; Diaz-Lameiro, Alondra; Toth, Viktor; Maci, Megi; Bortz, Eric; Kondrashov, Fyodor; Morton, Patricia; Łabaj, Paweł; Romero, Veronika; Hlávka, Jakub; Mangul, Serghei; Oleksyk, TarasConflicts and natural disasters affect entire populations of the countries involved and, in addition to the thousands of lives destroyed, have a substantial negative impact on the scientific advances these countries provide. The unprovoked invasion of Ukraine by Russia, the devastating earthquake in Turkey and Syria, and the ongoing conflicts in the Middle East are just a few examples. Millions of people have been killed or displaced, their futures uncertain. These events have resulted in extensive infrastructure collapse, with loss of electricity, transportation, and access to services. Schools, universities, and research centers have been destroyed along with decades’ worth of data, samples, and findings. Scholars in disaster areas face short- and long-term problems in terms of what they can accomplish now for obtaining grants and for employment in the long run. In our interconnected world, conflicts and disasters are no longer a local problem but have wide-ranging impacts on the entire world, both now and in the future. Here, we focus on the current and ongoing impact of war on the scientific community within Ukraine and from this draw lessons that can be applied to all affected countries where scientists at risk are facing hardship. We present and classify examples of effective and feasible mechanisms used to support researchers in countries facing hardship and discuss how these can be implemented with help from the international scientific community and what more is desperately needed. Reaching out, providing accessible training opportunities, and develop- ing collaborations should increase inclusion and connectivity, support scientific advancements within affected communities, and expedite postwar and disaster recovery. Конфлікти та природні лиха впливають на все населення постраждалих держав. На додачу до тисяч зруйнованих і втрачених життів вони вкрай негативно позначаються й на науковому поступі всередині цих країн. Неспровоковане вторгнення росії в Україну, жахливий землетрус у Туреччині та Сирії, тривалі конфлікти на теренах Середнього Сходу — це лише деякі з сучасних прикладів. Мільйони людей загинули або були вимушено переміщені з невизначеним майбутнім. Ці події призвели до сильного руйнування інфраструктури, відсутності електроенергії, транспортних сполучень, доступу до послуг. Школи, університети та наукові центри зруйновані разом з даними, зразками та доробками десятиліть. Вчені з постраждалих регіонів стикнулися з коротко- та довгостроковими проблемами фінансування і постійного працевлаштування. У нинішньому взаємопов’язаному світі сутички та стихійні лиха більше не є виключно місцевими проблемами, бо вони призводять до майбутніх реальних наслідків на глобальному рівні. В цій статті, ми зосередилися на коротко- та довготривалому впливі війни на наукову спільноту України. Ми узагальнили уроки отримані під час цієї кризи, що можуть бути використані в усіх країнах, де вчені опиняються в небезпечних обставинах. Ми продемонстрували та систематизували приклади ефективних і дієвих механізмів, які можуть бути задіяні для підтримки дослідників, що опинилися в скрутному становищі, та обговорили способи застосування цих механізмів за підтримки міжнародного наукового товариства, а також інші критичні потреби. Встановлення контактів, надання можливостей для навчання та розвиток співпраці мають підвищити рівень включення та зв’язок між дослідниками, підтримати наукові досягнення в постраждалих спільнотах, а також прискорити відновлення науки після воєн і лих.Документ Методологія економічних наукових досліджень суб'єктів господарювання: теоретичний і прикладний аспект(2021) Труш, Юлия Леонидовна; Левченко, Юлія ГригорівнаВ статті досліджено прикладний та теоретичний аспект методології економічних наукових досліджень суб’єктів господарювання в умовах сучасного конкурентного ринку. Встановлено поняття предмету та об’єкту наукового дослідження і зазначено чотири особливості об’єктів дослідження. Встановлено, що метод – це спосіб дослідження явищ, що визначає планомірний підхід до визначення їх наукового пізнання і встановлення істини. Досліджено в чому полягає сутність специфіки економічної методології та розглянуто основні методи економічного наукового дослідження за допомогою загальнонаукових методів в економіці, серед яких: метод гіпотези та прогнозування, метод аналогії і порівнянь, методи індукції і дедукції, статистичний та динамічний, статистико-математичні методи, метод комп’ютерної обробки, кумулятивний метод, нагромадження та застосування. Досліджено поділ економічного дослідження на мікро-та макрорівні, це: політекономія, мікроекономіка, метод аналізу і синтезу, методи абстрагування і конкретизації. Досліджено конкретно-наукові (емпіричні) методи наукового пізнання, це: теоретичні прийоми, формалізація, аксіоматизація, гіпотетичний метод, створення теорії. Встановлено, що методичні прийоми, за якими провадяться конкретно-наукові дослідження формуються на основі загальнонаукових методів і відображаються особливості тієї науки, завдяки якій вони створені. Це спостереження (апробація обґрунтування висунутих гіпотез чи проміжних результатів дослідження з використанням аксіоматизованих знань про об’єкт, а також практики його функціонування), експеримент (науково-поставлений дослід відповідно до мети дослідження для перевірки результатів теоретичних досліджень) і впровадження результатів дослідження у практичну діяльність (методичні прийоми реалізації результатів наукового дослідження у практичну діяльність (методичні прийоми реалізації результатів наукового дослідження у практичну діяльність людей. The article examines the applied and theoretical aspect of the methodology of economic scientific research of business entities in the conditions of a modern competitive market. The concepts of subject and object of scientific research are established and four features of research objects are indicated. It has been established that the method is a way of researching phenomena that determines a systematic approach to determining their scientific knowledge and establishing the truth. What is the essence of the specificity of economic methodology has been investigated and the main methods of economic scientific research using general scientific methods in economics have been examined, including: the method of hypothesis and forecasting, the method of analogy and comparisons, the methods of induction and deduction, statistical and dynamic, statistical and mathematical methods, the method computer processing, cumulative method, accumulation and application. The division of economic research into micro- and macro-levels is investigated, namely: political economy, microeconomics, methods of analysis and synthesis, methods of abstraction and concretization. Specifically scientific (empirical) methods of scientific knowledge have been studied, namely: theoretical methods, formalization, axiomatization, hypothetical method, theory creation. It has been established that the methodical methods by which specific scientific research is conducted are formed on the basis of general scientific methods and reflect the features of the science through which they were created. This is observation (approbation of the substantiation of proposed hypotheses or intermediate research results using axiomatized knowledge about the object, as well as the practice of its functioning), experiment (scientifically designed experiment in accordance with the purpose of the research to verify the results of theoretical research) and implementation of the research results in practical activities (methodical techniques of implementing the results of scientific research into practical activity (methodical techniques of implementing the results of scientific research into the practical activity of people.Документ Роль освіти у формуванні і розвитку трудового потенціалу суб’єктів господарювання(2014) Шваб, Людмила ІллівнаУ статті обґрунтовано вплив освіти на формування і розвиток трудового потенціалу при створенні ефективної системи взаємодії суб ’єктів господарювання та навчальних закладів, розглянуто проблеми сучасного стану розвитку освіти. Досліджено регіональну динаміку позитивних і негативних факторів, що впливають на формування і розвиток трудового потенціалу суб’єктів господарювання. In the article the influence of education on the formation and development of labor potential to create an effective system of interaction between businesses and educational institutions, the problems of modern development of education are examined. Regional dynamics of positive and negative factors affecting the formation and development of labor potential entities are investigated.Документ Формування та використання інтелектуального потенціалу в національній економіці України(2019) Пєтухова, Ольга Михайлівна; Степанчук, Світлана ОлександрівнаУ даній статі на основі науково-практичних джерел досліджено якісне та кількісне визначення категорії інтелектуального потенціалу. В процесі дослідження було визначено суттєві розбіжності, які спостеріга¬ються в науковій літературі щодо оцінки інтелектуального потенціалу в тому числі й в національній економіці, оскільки, одні автори досліджують проблему в площині номінального інтелектуального потенціалу, а інші – вивчають реальний інтелектуальний потенціал. Проаналізовано сучасний стан інтелектуального потенціалу національної економіки України та досліджено загальні підходи до його формування та використання. Розгля¬нуто індекс інтелектуального потенціалу національної економіки як композитний індекс. Запропоновано заходи для покращення стану інтелектуального потенціалу в національній економіці. This article investigated the qualitative and quantitative determination of the category of intellectual potential based on scientific and practical sources. The internal contradiction of the category of intellectual potential is revealed in this process. It was determined that the main intellect-forming factors in the development of the intellectual potential of the post-industrial economy: science and education, determine only the potential intellect-producing ability of society, and it’s difficult to direct in the right direction. The necessary vector is achieved with the help of intellectually guiding factors of intellectual potential – moral institutions (religion, culture, art, etc.). The intellectual potential of a society is the potential (that is, used and unused) aggregate ability of people to acquire and acquire knowledge, to create new knowledge and to use it for the development of spheres of material and spiritual production in their interpenetration, interdependence and interac¬tion through the production of material and intellectual and spiritual products for the purpose of human reproduction. In the course of the research, significant differences were observed, which are observed in the scientific literature regarding the assessment of intellectual potential, including in the national economy. Some authors investigate the problem in the plane of nominal intellectual potential, while others study the real intellectual potential. The nominal intellectual potential of the national economy is quite high, according to official statistics. The real intellectual potential of the national economy is at a rather low level. Our country is among the developing countries in terms of international rankings, as well as the main macroeconomic indicators of economic and social development. Direct and indirect intelligence-related indicators were analyzed to assess the relationship between intellectual potential and economic development. Such indicators include: human potential index, intellectual capital index, educational potential index, scientific potential index, public expenditure indices, R&D index, global competitiveness index, technological achievement index, etc. Ukraine ranks 88th in terms of human development in 2018, and is among the countries with average calculated indexes. For Ukraine it is necessary to introduce large-scale state investment activity in the sphere of intellectualization of society. Then the predictive value of the index of intellectual potential of the national economy can be stabilized and positive dynamics of growth will continue to be observed. The transformation of intellectual potential into innovative development of a country depends on the level of education, science, innovation infrastructure and the relevant state policy. According to the study, it can be emphasized that intellectual potential is a factor that determines the divergence of countries in population incomes, the competitiveness of national economies and the overall economic development opportunities.Документ Використання онтологій підбору при проведенні наукових робіт(2015) Чернецький, Ігор Станіславович; Атамась, Артем Іванович; Шаповалов, Євгеній Борисович; Шаповалов, Віктор Борисович; Булгаков, Ілля ВолодимировичУ статті розглянуто сучасні підходи до реалізації наукового методу. Охарактеризовано його основні етапи та особливості. Представлено сучасні підходи щодо створення та використання науково-організаційних онтологій. Подано особливості побудови онтологій. Описано онтологію вибору. Розглянуто особливості роботи та створення онтології підбору лабораторного обладнання для проведення наукових досліджень.Документ Потенціал використання онтолого-аналітичих графів(2015) Стрижак, Олександр Євгенович; Чернецький, Ігор Станіславович; Шаповалов, Євгеній Борисович; Шаповалов, Віктор БорисовичУ статі подано аналіз літературних джерел у галузі інформаційної аналітики. Представлено системи аналізу інформації у науковій сфері. Відображено особливості роботи в системах «editor3» і «ontology». Наведено основні шляхи використання функціональних можливостей в онтологіях.Документ Смысловые и логические особенности этического учения Аристотеля. Часть четвертая «”Средние” книги ”Евдемовой” и ”Никомаховой” этик»(2017) Павлов, Валерий ЛукьяновичИсследуется этическое учение Аристотеля. Выделены смысловые и логические особенности т. н. средних книг его «Евдемовой» и «Никомаховой» этик. Проанализирована трактовка философом в этих книгах права, правосудности и неправосудности, справедливости и несправедливости, форм освоения человеком мира, отклонений от добродетели, удовольствия. Показаны сильные и слабые стороны аргументации им формулируемых положений и выводов. The article deals with the ethical idea of Aristotle. It is allocated semantic and logical features of the so-called Middle Books of his «The Eudemian Ethics» and «The Nicomachean Ethics». It is interpreted of the analyzing of law and justice and injustice, forms of human exploration of the world, deviations from virtue, accomplishment. It is shown strengths and weaknesses of his arguments, statements and conclusions.Документ Сучасні закономірності формування інтеграційних відносин між наукою та виробництвом(2013) Дука, Анастасія ПетрівнаПроаналізовано основні теоретичні засади інтеграційних відносин між наукою та бізнесом. Визначені закономірності формування інтеграційних відносин між наукою та виробництвом в національній економіці. The basic theoretical bases of integration relations between science and business are analyzed. The regularities of formation of integration relations between science and production in the national economy are determined.Документ Науково-освітні та національно-культурні проекти урядів української революції 1917 – 1921 рр.(2016) Левицька, Надія Миколаївна; Коцюбанська, Ольга ОлександрівнаУ статті проаналізовано національні науково-освітні та культурні проекти урядів періоду Української революції 1917 – 1921 рр. Визначено, які саме національні проекти планували втілити в життя кожен з урядів і, які з них вдалося реалізувати. Зазначено, що освітні, наукові та культурні проекти були самими вдалими. Один з найважливіших проектів був спрямований на організацію Української академії наук. Доведено, що саме завдяки зусиллям Центральної Ради та згодом гетьмана П. Скоропадського вдалося відкрити Українську академію наук, Національний архів, Національну бібліотеку, Національні університети. Були реалізовані проекти по впровадженню української мови в освіту, науку та культуру, які сприяли національному та духовному відродженню України. Speaking about educational activities of Ukrainian governments 1917-1921, we should realise, how contradictory this activity actually was. We still had no appropriate estimation of such improvements as Ukranian-speaking education in all brunches, or different institutions, founded at that time, very important and innovative for the young state. In this article we are going to analize educational projects of the Ukrainian governments 1917-1921 from the modern point of view and concerning contemporary challenges of our education.Документ Готуємо висококваліфікованих фахівців для харчової галузі(2014) Ковбаса, Володимир Миколайович; Махинько, Валерій Миколайович; Білик, Олена Анатоліївна; Малиновський, Віталій ВасильовичУ статті розповідається про історію та сучасність кафедри технології хлібопекарських і кондитерських виробів Національного університету харчових технологій. Наведено інформацію про кадровий потенціал, міжнародне співробітництво та наукову діяльність. The article tells about the history and present of the Department of technology of bakery and confectionery products of the National University of food technologies. Provides information on human resources, international cooperation and research activities.