Статті
Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372
Переглянути
9 результатів
Результати пошуку
Документ Особливості вибору методу для експертного оцінювання ефективності системи авіаційного пошуку і рятування(2020) Чумаченко, Сергій Миколайович; Черепньов, І. А.; Маринін, Андрій Іванович; Мошенський, Андрій Олександрович; Струнін, Ігор ВолодимировичАнкетування й інтерв'ювання, мозковий штурм, дискусія, нарада, оперативна гра, сценарій та інші – такі різновиди методу експертних оцінок застосовуються для вирішення типових завдань. У більшості випадків найбільший ефект досягається за рахунок комплексного застосування декількох видів експертизи. Кваліфіковане застосування методу експертних оцінок значною мірою залежить від способу збору й обробки відповідей цілеспрямовано сформованої групи фахівців. Методи колективної роботи експертної групи припускають отримання узагальненої думки в ході спільного обговорення і вирішення поставленої задачі всіма експертами. Спершу обираються "потенційні" фахівці, які за своїми професійними якостями можуть бути залучені до роботи в ролі експертів. Група повинна бути сформована таким чином, щоб було забезпечено за можливості рівне представництво фахівців різних напрямів досліджуваної області. У групу включаються ті експерти, коефіцієнт компетентності яких не нижче граничного значення. При проведенні "типових" експертиз доцільно використовувати достовірність думок експерта. Збір і обробка експертної інформації здійснюються згідно розроблених для цих цілей методів. Практично для збору інформації складаються відповідні документи (спеціальні анкети тощо), а при її обробці й аналізі може використовуватися обчислювальна техніка. Для проведення експертного оцінювання ефективності складових компонент САПіР було запропоновано використання підходів, заснованих на послідовній ієрархічній декомпозиції критеріїв і факторів оцінювання та проведенні попарних порівнянь.Документ Розроблення структурно-функціональної моделі системи авіаційного пошуку і рятування в Україні(2021) Чумаченко, Сергій Миколайович; Мошенський, Андрій Олександрович; Гуйда, Олександр Григорович; Мушка, Андрій ОлексійовичСистема авіаційного пошуку і рятування є складною організаційно-технічною системою, що передбачає координовану взаємодію багатьох органів державного підпорядкування та структурних підрозділів самої Державної служби України з питань надзвичайних ситуацій та Міністерства внутрішніх справ. Тому для більш ґрунтовного аналізу та успішної реалізації пропозицій щодо підвищення ефективності функціонування системи авіаційного пошуку і рятування ця система як об'єкт дослідження повинна бути насамперед адекватно описана, повинні бути побудовані повні і несуперечливі її моделі – структурно-функціональна та імітаційна. Для цього в роботі розроблено базу даних авіаційних інцидентів, інформаційно-логічну модель та створено імітаційну модель. Розроблена концептуальна та логічна модель бази даних про авіаційні інциденти дає змогу просто відстежувати смислові зв’язки між сутностями предметної області, а саме бази даних про авіаційні інциденти, полегшувати сам процес створення бази даних. Запропонована база даних дозволятиме вирішувати низку прикладних завдань, зокрема використовуватися для оцінки надійності тих чи інших повітряних засобів, планування оптимального розміщення пошуково-рятувальних повітряних суден Державної служби України з питань надзвичайних ситуацій на території України тощо.Документ Автоматизована система передачі даних про стан об’єктів критичної інфраструктури із застосуванням сучасних інформаційно-телекомунікаційних технологій(2021) Чумаченко, Сергій Миколайович; Парталян, А. С.; Мошенський, Андрій Олександрович; Сукало, М. Л.; Філатова, Л. Д.В статті приведено результати дослідження авторів щодо застосування сучасних інфор-маційно-телекомунікаційних технологій для передачі моніторингової інформації про стан об’єктів критичної інфраструктури. На сьогоднішній день ці об’єкти є ключовими для роботи систем жит-тєзабезпечення країни та підтримки на належному рівні техногенної і кібербезпеки існуючої інфра-структури. Велике значення в умовах росту техногенних аварій і катастроф приділяється розробці сучасних підходів для системи попередження та моніторингу надзвичайних ситуацій на потенційно небезпечних об’єктах критичної інфраструктури. Значні зусилля зосереджуються на створенні ре-альних технічних рішень побудови бездротових сенсорних мереж з використанням інтелектуаль-них моніторингово-сигнальних датчиків, безпілотних літальних апаратів і геоінформаційних техно-логій для забезпечення оперативного моніторингу таких об’єктів та прилеглих територій.Документ Інформаційна цінність сигнального трафіку безпроводових мереж критичного застосування(2021) Пономаренко, Олександр В.; Мошенський, Андрій Олександрович; Савченко, Аліна; Дрововозов, Володимир; Толстікова, Олена; Швець, ІванПроблема підвищення стійкості критичної інфраструктури в умовах динамічної еволюції ризиків базується на підґрунті політик та моделей управління для підвищення гарантування інвестицій. Управління стійкістю критично важливої інформаційної інфраструктури неможливе без вибору та обґрунтування кількісних інформаційних характеристик. У статті розглянуто інформаційні потоки сигнального трафіку, що циркулює у безпроводових мережах критичного застосування. Надано найважливіші терміни та визначення стосовно мереж критичного застосування як систем (м’якого та жорсткого) реального часу та статистичних складових інформаційної ємності. На підґрунті загальної теорії корисності інформаційну ємність сигнального трафіку представлено у вигляді деякого функціоналу корисності — комплексної характеристики випадкового процесу. Аргументами функціоналу служать ключові інформаційно-ентропійні функції процесу, на які накладаються обмеження у формі нерівностей. Показано, що функції-аргументи функціоналу, що розглядається, можуть бути представлені у вигляді абстрактної множини частинних складових, пов’язаних між собою статистично або функціонально. Досліджено методи багатокритеріальної оптимізації функціоналу корисності та сформульовано умови отримання асимптотично оптимальних рішень. Застосування функціоналів корисності дає можливість уведення явних кількісних оцінок інформаційної цінності та отримання виразів у замкненій формі для максимізації функцій корисності. Надалі планується розробити методи синтезу мультиструктурних систем критичного застосування, здатних працювати у режимі жорсткого реального часу з плануванням та розподілом поточних ресурсів.Документ Програмно-апартаний комплекс для моніторину торф’яних пожеж на радіоактивно забрудненій території(2019) Горілий, Володимир Юрійович; Мошенський, Андрій ОлександровичУ статті розглядається процес моделювання програмно-апаратного ком плексу для моніторингу торф’яних пожеж на радіоактивно забрудненій території. Дослідження можливості створення мультисенсорної системи дає змогу отримати прототип готового рішення, метою якого є забезпечення високого рівня безпеки та запобігання виникненню надзвичайних ситуа цій у місцях, небезпечних для людського здоров ’я та життя. Зокрема, зоною постійного чи періодичного контролю екологічної ситуації є зона відчуження Чорнобильської АЕС, де виникнення пожеж унаслідок займання торфу потребує швидкої реакції відповідних служб. Опис запропонованої системи контролю екологічного стану на забруд нених територіях включає дані про обрані елементи, до складу яких входять програмовані мікроконтролери з датчиками, а також усі супутні пристрої, за допомогою яких відбувається транспортування інформації та її занесення до системи моніторингу в мережі Інтернет. У результаті проведеного дослі дження вдалося отримати декомпозовану модель руху важливої інформації всередині замкнутої системи, що має модульну структуру. Останнє є важливим фактором для можливості розширення існуючого функціоналу в короткі терміни, а також для забезпечення гарячої заміни складових комплексу. Основними зацікавленими сторонами цього дослідження є органи та структури, що відповідають за координацію охорони природи на загально системному рівні. Серед них програма ООН з навколишнього середовища (ЮНЕП), а також орган екологічного моніторингу на забрудненій території поблизу Чорнобильської АЕС — Міністерство екології та природних ресурсів України. Розроблена модель дасть змогу спростити процес спостереження за ситуацією на виділеній території та забезпечить необхідним переліком замірів з можливістю отримання більш розгорнутих результатів при використанні сучасного обладнанн.Документ Аналіз існуючих підходів для оцінки ефективності в предметній галузі авіаційного пошуку та рятування(2020) Чумаченко, Сергій Миколайович; Барбашин, В. В.; Маринін, Андрій Іванович; Мошенський, Андрій Олександрович; Струнін, Ігор ВолодимировичАвіаційний пошук і рятування розглядається як комплекс заходів, спрямованих на виявлення повітряних суден, які зазнали або зазнають лиха, та надання своєчасної допомоги потерпілим внаслідок авіаційної події а також може розглядатися як складна організаційно-технічна система. Основними ознаками такої системи є ситуативність конфігурації та регламентованість функціонування. В умовах сучасності актуальною є проблема підвищення ефективності проведення авіаційного пошуку і рятування. Саме тому полягає необхідність у розробці системи критеріїв і показників оцінки ефективності САПіР при виконанні пошуку і рятування. При розгляді САПіР з точки зору системного підходу, то за існуючою класифікацією її можна віднести до складних ситуативних організаційно-технічних систем. Процеси авіаційного пошуку і рятування в складній організаційно-технічній системі здійснюється за належної взаємодії трьох визначальних його факторів: персоналу системи, засобів авіаційного пошуку і рятування та необхідних ресурсів. Використовуючи наявні засоби авіаційного пошуку і рятування, персонал системи здійснює діяльність із забезпечення послуг чергування в системі САПІР та здійснення авіаційного пошуку і рятування. Ефективність, як категорія, стала широковживаним загальнонауковим поняттям, розширення змісту якого мало на меті відобразити співвідношення різних аспектів різноманітних видів діяльності, базою якого виступає результат діяльності. Об’єктивною оцінкою ефективності системи авіаційного пошуку і рятування буде значення відношення рівня системного «ефекту» і «витрат» ресурсного потенціалу системи, якими цей ефект досягнутий. Підвищення інтегральної ефективності використання ресурсного потенціалу системи при заданій технології інтенсифікації підвищує функціональний (системний) чи відповідний до нього економічний ефект в середньому на 10-30%. Основним інструментом інтенсифікації виступає «оптимальне управління» системою авіаційного пошуку і рятування, що максимізує її ефективність.Документ Синтез оцінки стану складної системи методами кластеризації(2020) Чумаченко, Сергій Миколайович; Мошенський, Андрій Олександрович; Савицька, Я. А.; Смолій, В. В.У статті досліджено процес кодування сукупної оцінки стану складної системи. Проведений аналіз характеристик складних систем показує, що існує ряд систем, кінцевий стан яких у процесі керування невизначений, оскільки є декілька допустимих варіантів його реалізації. Крім того, з ’ясовано, що система цілком та її окремі складові знаходяться у станах, які можна задати дискретними цілочисельними значеннями або привести їх до такого виду. Загальна кількість можливих станів є невеликою та визначеною. При визначенні керуючого впливу на систему важливо також знати, який стан має кожна з складових цієї системи. Ці особливості вказують на труднощі використання методів визначення інтегральної оцінки стану системи, оскільки вони не дають змоги виділити окремі її складові. Використання методів розпізнавання образів є досить складним та ресурсоємним, тому мета дослідження передбачає розробку методів синтезу сукупної оцінки стану складної системи з можливістю контролю стану її складових, а предметом дослідження є коди з роздільним представленням складових. У статті запропоновано використати методи кластерного аналізу, що, у прикладному сенсі, визначають номер кластера, до якого належить об ’єкт управління. Розглянуті особливості представлення стану системи та її складових вказують на можливість використання методів м ’якої кластеризації з групуванням. Запропоновано та розглянуто методику синтезу сукупної оцінки стану складної системи на прикладі системи управління швидкістю вуглевидобувного комбайна. Використання кластеризації дало змогу обгрунтувати виділення окремих кластерів у просторі стану системи та принципи групування оцінок стану складових підсистем. У висновках обґрунтовано високий рівень адаптації синтезованого коду для використання у комп ’ютерних мережах і системах. The object of research is the coding process of the current system overall state assessment. The analysis of complex systems characteristics indicates systems with uncertain final state in the control process, since there are several valid options for its implementation. It was also established that the entire system and its components’ states can be set by discrete integer values or brought to this form. The total number of possible states is small and predetermined. These features indicate difficulties with methods for determining the integral estimation of the system state, since they do not allow to single out its individual components. The use of pattern recognition methods is quite complex and resource intensive. The goal of the work is synthesis methods development for a general estimation of the complex system state with ability to control its components state. The subject of the study is codes with a separate representation of the components. To solve this problem, we proposed cluster analysis methods that, in the applied sense, set the goal of determining the cluster number of the control object. The considered features of representing the system state and its components indicate the possibility of using soft clustering methods with grouping. In the work, the synthesis method for a general estimation of the complex system state is proposed and considered in terms of a coal-mining combine speed control system The use of clustering allowed the individual clusters allocation in the set of system states and the principles of grouping estimates of subsystems’ state. The conclusions of the work substantiate a high level of synthesized code adaptation for computer networks and systems.Документ Комп’ютерні мережі комунікації учасників пасажирсько-транспортного процесу(2014) Олещенко, Любов Михайлівна; Мошенський, Андрій ОлександровичУ статті виділено проблеми в організації пасажирських перевезень в Чернігівській області та запропоновано методи вдосконалення процесу комунікації учасників пасажирсько-транспортної взаємодії на маршрутах у досліджуваному регіоні. Проаналізовано основні принципи функціонування сучасних служб таксі, розглянуто діючу в Чернігівській області автоматизовану систему обслуговування пасажирів, яка дозволяє зменшити час обслуговування пасажирів без зниження якості наданих транспортних послуг. Запропоновано методику створення єдиної комп’ютерної мережі транспортної системи регіону з використанням віртуальних приватних безпроводових мереж передачі даних та прямого УКХ радіозв’язку. The article is devoted to the problems related to the organization of passenger transportation in Chernihiv region. It contains the methods proposed to improve the communication process between participants involved in the transport and passenger interaction on routes in this region. The basic principles of operation of the modern taxi are analyzed and it is examined the acting automated passenger service system in Chernihiv region, which allows to reduce the passenger service time with no impairments of quality of the transport services provided. It is proposed the methodology of implementation of a single computer network for the region transport system using the VPN, wireless data networks and direct VHF radio.Документ Експериментальне дослідження зони покриття УКХ радіоканалу для зв’язку диспетчера автотранспортного підприємства з водіями рухомого складу(2014) Олещенко, Любов Михайлівна; Мошенський, Андрій ОлександровичІнформаційне забезпечення та прогнозування пасажирсько-транспортних взаємодій між територіями регіону необхідні для ефективного використання рухомого складу та покращення якості транспортних послуг. Для вдосконалення системи комунікації учасників пасажирсько-транспортної взаємодії на маршрутах Чернігівської області необхідний зв’язок між диспетчером та водіями рухомого складу автотранспортного підприємства. Існуюча мережа зв’язку покриває не усі зони транспортного обслуговування у регіоні. У статті описана методика експериментального дослідження можливості створення радіопокриття ділянок регіону, не покритих мережею існуючого стільникового зв'язку. Здійснено експериментальне доведення можливості побудови запропонованої системи УКХ-зв’язку.