Статті
Постійне посилання на розділhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7372
Переглянути
19 результатів
Результати пошуку
Документ Концептуальні основи організаційно-економічного регулювання продовольчого ринку(2023) Ібатуллін, Марат Ільдусович; Трусова, Наталя Вікторівна; Гривківська, Оксана ВасилівнаОсобливістю сучасного етапу розвитку організаційно-економічної системи продовольчого забезпечення країни є подолання стримуючих факторів, вплив яких можна контролювати за допомогою цілеспрямованих дій на процеси її становлення. Подібні заходи на національному й регіональних рівнях слід реалізувати у рамках концепції розвитку системи продовольчого забезпечення, яка передбачає: обґрунтування цілей, завдань і параметрів продовольчої системи; визначення обсягів потреби в продовольчих ресурсах; перспективи територіального розміщення виробництва сільськогосподарської продукції, її переробки та доведення до рівня продовольчих ресурсів. Abstract Introduction. A feature of the modern stage of development of the organizational and economic system of the country's food supply is the overcoming of restraining factors, the influence of which can be controlled with the help of purposeful actions on the processes of its formation. Similar measures at the national and regional levels should be implemented within the framework of the concept of development of the food supply system, which provides for: substantiation of the goals, tasks and parameters of the food system; determining the amount of need for food resources; prospects for the territorial placement of agricultural production, its processing and bringing it up to the level of food resources. Goal. On the basis of the conducted research, propose recommendations for improving the conceptual foundations of the organizational and economic regulation of the food market. Method (methodology). To implement the tasks, the following methods and techniques were used: monographic, comparison - to compare economic phenomena in different time periods in order to identify a cause-and-effect relationship, to conduct a comparative analysis of the development of the food market; abstract and logical - when substantiating hypotheses regarding the production and consumption of agricultural products and food. Results. It has been proven that the practical implementation of conceptual approaches to the organizational and economic regulation of the food market is possible only under the condition of creating an appropriate system of strategic management and operational tactical adjustment of the implementation of the decisions made. This requires the creation of such an organizational and economic mechanism that will take into account the specifics of industries, the variability of factors that determine economic dynamics and market conditions, and will have the following main blocks: financial and economic, organizational and informational, personnel and legal.Документ Економічна роль розмноження бренду як інструменту маркетингової креативної концепції просування асортименту якісної продукції на ринку для підвищення ефективності підприємницької діяльності: цілі і функції(2022) Шевченко, Олександра НестерівнаВ статті досліджено цілі і функції розмноження бренду як інструменту маркетингової креативної концепції просування асортименту продукції відповідної якості на ринку для розвитку підприємницької діяльності. Проаналізовано що розширення (розмноження) бренду - це продукт сучасного часу, сутність якого полягає у зростанні його популярності та носить невідворотний характер. Сутність процесу розмноження бренду полягає в тому, що нові бренди постійно шукають можливість вилучити частину коштів у споживачів через продаж товарів чи продукції (послуг). Встановлено, що багато великих споживчих підприємств і компаній вважають себе виробником брендів. Досліджено, що в загальному і цілому імена брендів виконують три основні функції: ідентифікація, довіра, образи і асоціації. Зазначено, що, існують три фактори, що пояснюють, чому розмноження бренду притаманне багатьом ринкам: прагнення споживача до різноманітності; можливість зведення бар'єру для недопущення на ринок малих і нових конкурентів; можливість отримання переваги при розподілі. The article investigates the goals and functions of brand reproduction as a tool of marketing creative concept of promoting the range of products of appropriate quality on the market for business development. It is analyzed that the expansion (reproduction) of the brand is a product of modern times, the essence of which is to increase its popularity and is inevitable. The essence of the process of brand reproduction is that new brands are constantly looking for an opportunity to withdraw some money from consumers through the sale of goods or products (services). It is established that many large consumer enterprises and companies consider themselves producers of brands. It is investigated that in general brand names perform three main functions: identification, trust, images and associations. It is noted that there are three factors that explain why brand reproduction is inherent in many markets: the consumer's desire for diversity; the possibility of erecting a barrier to prevent the market of small and new competitors; the possibility of obtaining an advantage in the distribution. We investigated the goals of brand reproduction as one of the elements of successful and efficient business entities: goal 1 - adherence to the segmentation strategy, goal 2 - the desire for diversity, goal 3 - barriers to market entry, goal 4 - benefits in the distribution and management of categories. It is established that the reproduction of the brand is considered a key variable in the struggle for a place on the shelves by developing within a certain category of different product lines and expanding the range of each line.Документ Philosophy of Ludwig Wittgenstein and Modern Analysis of Concepts in Literary Works(2020) Kaliuzhna, YuliiaThe article investigates the origins of the notion of ‘concept’ in the philosophy of Ludwig Wittgenstein and represents an attempt to combine the results of his theoretical work with literary and linguistic techniques and methods of analysis to consider concepts and their elements in literary works. The results of the study show that L. Wittgenstein first tried to reduce natural language to the communication of facts using atomic and molecular sentences, which he called the ‘ideal language of science’ and described the model of its functioning in the “Tractatus Logico-Philosophicus”. But that did not allow to convey the whole polysemy of the word. The scientist gave a clear understanding of the notion ‘concept’ in his work “Philosophical Investigations”. According to L. Wittgenstein, first the concept represents a symbiosis of sensory experience and key human characteristics of the object, which is transformed into a basic idea of the object of subjective reality, that is the core of the concept. Then, new meanings are layered on the basic idea in the process of generational change, with different social and cultural interactions. ‘Language-games’ and ‘behaviour-games’ are special ways of representing paradigmatic changes in a word meaning and revealing the polysemy of concept meanings. Models of the concept in the works of modern scholars – linguists, culturologists, literary critics, are also considered. In this paper, the model proposed by O. Selivanova is seen as the most accurate, because it, like L. Wittgenstein’s model, has a core and peripheral layers of values, which suggests that the concept is a mental structure / formation in the dynamics of development and change. Given the model of the concept proposed by L. Wittgenstein, as well as his definition of social interaction as a driving force in the formation of the concept, an attempt was made to apply the theoretical work of L. Wittgenstein in combination with literary and linguistic techniques and methods of analysis to consider concepts and their elements in literary works. Based on the classification of Zh. Klymenko, the concept is viewed as an implicit element of inoculture which is illustrated on J. Kawabata’s novel “Thousand Cranes”. The article also traces the connection between the concept of ‘language-game’ of L. Wittgenstein and the concepts of ‘background knowledge’ of S. Safaryan and ‘cultural literacy’ of E. Hirsch Jr.: ‘background knowledge’ and ‘cultural literacy’ help to orient in the cultural-historical space and create ‘hooks’ in the human consciousness, which will contain ideas about a culture or historical and cultural epoch, allowing to trace the dynamics of the development of concepts in particular and culture in general. Using the model of analysis of changes in the image of the country / events / epoch of Yu. Zaporozhchenko, we managed to draw a parallel between the image and the concept, because in this paper the image is understood as an element of the conceptual sphere. Thus, we trace the multidimensional variants of interaction between the author and the reader, the possibility of the author's change of the picture of reality in a literary work, which can sometimes even change the worldview of readers. Based on the novel “Vampire Lestat” by Ann Rice, the transformation of the established common concept of IMMORTALITY into the author’s concept was investigated. As a result, the model of the concept proposed by Ludwig Wittgenstein in “Philosophical Investigations” is considered perfect, opening the possibility of its application in the study of the embodiment of concepts in literary works.Документ Застосування концепції «конструктивного підходу» при імплементації розробленої стратегії(2011) Блакита, Ганна ВладиславівнаРозкрито основні положення концепції конструктивного підходу. Для забезпечення впровадження цієї концепції в практику імплементації розробленої фінансової стратегії на торговельних підприємствах визначені основні умови ефективного її застосування та запропонована відповідна матриця вибору стратегії. Виділено основні етапи процесу управління подоланням стратегічного розриву у фінансовій діяльності торговельних підприємств та розкрито їх сутністість.Документ Проблема регулювання державного і приватного секторів економіки в сучасних зарубіжних теоріях(2015) Пилипенко, Олександр ЄвгенійовичПроблема співвідношення державного та приватного секторів в економіці турбує людство з давніх часів. Неолібералізм та інші економічні теорії здійснили теоретичну спробу поєднання державного регулювання економіки з принципами вільної конкуренції. Головним завданням прихильників неолі бералізму стало відпрацювання програми заходів, які б дали змогу реально об’єднати ринкову стихію та державний контроль за соціально-економічним розвитком країни. Зарубіжні економісти досліджували суспільство як механічну суму окремих господарств, що прагнуть до оптимальності в ринкових умовах Сучасні вчені виділяють два «ідеальних» типи економіки: вільний ринок і централізована керована економіка.Документ Functional products and preparations in the systemic concept of health(2017) Oseiko, Мykola; Shevchyk, Vasyl; Romanovska, TetianaIn today's ecological, economic and social conditions, as before, the problem of health and healthy lifestyle is topical. After all, most people understand that products and preparations (biologically active additives) should not only be tasty, but functional and safe.In particular, in Japan, the European Union and the United States, especially in the context of public health, a healthy, creative and active lifestyle.Документ Нормативна основа концепції корпоративної соціальної відповідальності(2015) Сіднєва, Жанна Костянтинівна; Рибачук-Ярова, Тетяна ВолодимирівнаСтаття присвячена аналізу основних нормативних документів з питань корпоративної соціальної відповідальності. Особлива увага приділена міжнародному стандарту в сфері соціальної відповідальності ISO 26000. The article analyzes the basic regulatory documents on corporate social responsibility. Particular attention is paid to the international standard on social responsibility ISO 26000.Документ Обґрунтування вибору стратегій управління фінансово-економічними результатами діяльності підприємств на основі концепції Six Sigma(2016) Арич, Михайло ІвановичВизначено особливості та умови необхідні для обґрунтування стратегій управління фінансово-економічними результатами підприємств відповідно до концепції вдосконалення управління Six Sigma. Розглянуто специфіку змін законодавчо-нормативних актів, які регулюють фінансову та бухгалтерську звітність підприємств України щодо визначення фінансово-економічних результатів. Рекомендовано визначати та обґрунтовувати запропоновані основні та триступеневі стратегії управління фінансово-економічними результатами згідно із критерієм концепції Six Sigma. The features and conditions necessary to justify the management strategies of financial and economic results of enterprises according to the concept of improving the management of Six Sigma. The specificity changes in legislation and regulations governing financial and accounting records of enterprises Ukraine to determine the financial and economic results. Recommended identify and justify the proposed basic and trystupenevi management strategy of financial and economic results according to the criterion of the concept of Six Sigma.Документ Complex approach to implementation concept of «Ecological hotel»(Complex approach to implementation concept of «Ecological hotel» / O. Y. Poyasnyk, O. O. Dudkina, T. I. Ishchenko, O. B. Shydlovska, V. F. Dotsenko // Nauka i Studia. – Przemysl: Nauka i Studia, 2015. – № 16 (147). – P. 30–37., 2015) Poyasnyk, Oksana; Bloshchinska (Dudkina), Olena; Ishchenko, Tatiana; Shydlovska, Olena; Dotsenko, ViktorIn article reviewed the modern approaches to the use of ecotechnologies in the hotel industry. Reveals the prerequisites for the development of ukrainian eco-hotel business. Grounded the possibility and expediency of building of eco-hotel with complex of innovative resource-saving and environmental protection technologies in the Lviv region.Документ Модель управління розвитком поліграфічних підприємств(2015) Гуткевич, Світлана Олександрівна; Шендерівська, Ліна ПетрівнаВизначена концепція розвитку підприємств поліграфічної промисловості, що враховує особливості діяльності поліграфічних підприємств, сучасні умови їх функціонування. На основі концепції розвитку розроблена модель управління розвитком поліграфічних підприємств. Обґрунтовані перспективні напрями розвитку підприємств та визначено їх вплив на показники розвитку підприємств. The concepts of enterprise printing industry, taking into account the features of printing companies, current conditions of their operation is grounded The conditions of macro- and micro levels of management, that lead to the deterioration of printing companies are determined. The conditions of globalization, informatization, high intensity innovation, that promote the development of printing companies are discovered. The opportunities of development of printing enterprises, such as, the European integration process and availability of production capacity, reduce the costs of innovative technologies of printing production are identified. The new tasks of development of enterprises accordingly to the necessity of reorientation of tasks in conditions of modern economy are given. The reasonable conditions and principles to be followed to perform tasks, such as balancing interests – economic, social, environmental; fostering innovation enterprises; lifelong learning as a trend of improving the quality of education; quality standards implementation, the need for government support and regulation of publishing and printing companies, integration of publishing and printing industries and other are grounded. The model of management of printing enterprises based on the concept of development is proposed. The improvement of cooperation between the objects of publishing and the printing complex by creation of associations is proposed. Necessity of diversification and directions of improvement in the management in new conditions is justified. Increase of investment through the use of profit as the main source of development is recommended. Expediency of management of development of enterprises on the model is justified.