Статті

Постійне посилання колекціїhttps://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/7522

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 17
  • Ескіз
    Документ
    Теорія та практика змішаного навчання фахівців індустрії гостинності
    (2024) Люлька, Олександр Миколайович; Губеня, Вячеслав Олександрович; Коршунов, Олександр В’ячеславович
    Метою статті є обґрунтування способів удосконалення викладання дисциплін для фахівців сфери гостинності за дистанційною та змішаною (гібридною) формами навчання
  • Ескіз
    Документ
    Новітня ресторанна справа в індустрії гостинності
    (2023) Шидловська, Олена Броніславівна; Іщенко, Тетяна Іванівна; Дулька, Ольга Степанівна
    Впровадження інновацій на ринку готельних послуг вказує на потребу в гармонійному розвитку об’єктів гостинності, що в перспективі надасть можливість стійкого одержання прибутку закладам індустрії гостинності. Новітні ресторанні технології дають змогу готельним підприємствам не лише займати лідируючі положення у своїх ринкових сегментах, а й відповідати світовим стандартам обслуговування. Тому, актуальним є питання розуміння потреб та побажань споживачів у харчуванні унікальними стравами, з використанням новітніх та унікальних технологій, що має суттєве значення для підприємств гостинності через формування їхнього кулінарного бренду. Проаналізована можливість впровадження в індустрії гостинності новітньої ресторанної справи для розширення послуг харчування та залучення споживачів готельних послуг в заклади ресторанного господарства готельного підприємства. Узагальнені основні напрямки молекулярних технологій для забезпечення потреб споживачів в екстравагантних та неординарних технологіях, що задовольнять вимоги всіх любителів вишуканих страв, в тому числі і гурманів. Враховуючи особливість молекулярних технологій, забезпечення належних структурно-механічних властивостей готових страв є неможливим без використання в їх рецептурах харчових добавок натурального походження та сировини з емульгуючими та драглеутворюючими властивостями, які здатні регулювати консистенцію та текстуру з метою отримання необхідного ефекту. Використання харчових добавок агар-агару, каррагенану, альгінату натрію, хлориду кальцію, яєчного порошку, глюкози, лецитину, тримоліну, ксантану не лише виконують роль поліпшувачів, а й мають важливе фізіологічне значення для організму людини та сприяють покращенню харчової цінності страв з їх застосуванням. The introduction of innovations in the market of hotel services indicates the need for the harmonious development of hospitality facilities, which in the long run will provide the possibility of sustainable income for the establishments of the hospitality industry. The latest restaurant technologies enable hotel enterprises not only to occupy leading positions in their market segments, but also to meet global service standards. Therefore, the question of understanding the needs and wishes of consumers in eating unique dishes, using modern technologies, which is of significant importance for hospitality enterprises due to the formation of their culinary brand, is relevant. The possibility of introducing the latest restaurant business in the hospitality industry to expand catering services and attract consumers of hotel services in the restaurant business of the hotel enterprise is analyzed. The main directions of molecular technologies to meet the needs of consumers in extravagant and extraordinary technologies that meet the requirements of all lovers of gourmet dishes, including gourmets. Given the peculiarity of molecular technologies, ensuring the proper structural and mechanical properties of ready meals is impossible without the use in their recipes of food additives of natural origin and raw materials with emulsifying and gelatinizing properties, which are able to regulate the consistency and texture in order to obtain the required effect. The use of food additives agar-agar, carrageenan, sodium alginate, calcium chloride, egg powder, glucose, lecithin, trimolin, xanthan not only perform the role of improvers, but also have an important physiological value for the human body and contribute to improving the nutritional value of dishes with their use.
  • Ескіз
    Документ
    Wellness-туризм як сервісна інновація індустрії гостинності
    (2023) Сильчук, Тетяна Анатоліївна; Кирпіченкова, Оксана Миколаївна; Друзь, Тетяна Павлівна
    У статті сформулювало дефініцію «wellness», як концепції здорового способу життя, гармонійного поєднання фізичного та ментального здоров’я, правильного харчування, розумних фізичних навантажень, відмови від шкідливих звичок тощо. Виокремлено основні ознаки wellness-туризму як сучасної сервісної інновації. Розглянуто взаємопов’язані стани людини, що дозволяють комплексно сформулювати wellness-концепцію. Визначено особливості, функціональне спрямування й тенденції розвитку wellness-туризму в індустрії гостинності. Встановлено, що сервісні wellness-інновації здійснюють профілактичний вплив на стан здоров'я людини. Обґрунтовано, що wellness-туризм як інноваційний напрям рекреаційної індустрії активно інтегрується в ринкове середовище відповідно до нових запитів та потреб суспільства. The article defines the essence of "wellness" as a concept of a healthy lifestyle, a harmonious combination of physical and mental health, proper nutrition, reasonable physical exertion, and giving up bad habits. The main features of wellness tourism as a service innovation are highlighted. Interrelated states of a person, which allow to form the concept of wellness, are considered. The features and trends of the development of wellness tourism in the hospitality industry are determined. It has been established that service wellness innovations have a preventive effect on human health. It is substantiated that wellness tourism as an innovative direction is actively integrated into the market environment in accordance with new requests and needs of society. Wellness tourism has a special organization and, accordingly, stages of implementation, because it is mainly carried out by healthy people who do not need medical supervision. The main motive and purpose of such tourism is to strengthen and preserve health. Most experts note that wellness tourism not only prevents diseases, but also promotes the development of mental qualities of the human personality. The main goal of wellness services is the prevention and prevention of diseases, as well as maintaining physical activity, achieving an anti-aging, anti-stress effect. This is the main difference from health services of medical tourism. Today, the transformation of recreational tourist complexes is due to the following reasons. A healthy lifestyle becomes a priority. The number of people who want to maintain good physical shape is increasing. For example, to restore your body with the help of anti-stress or antiaging programs. They cover not only classic recreation courses, but also various means for relaxation. The second reason is the reorientation of budget support for recreational tourist establishments. Due to the unstable economic and political situation, traditional financial support from the state is being reduced. This forces sanatorium-type establishments to improve their product in order to enter new segments of the consumer market and attract additional customers.
  • Ескіз
    Документ
    Сучасні клінінгові технології в готельному господарстві
    (2021) Ущаповський, Артем Олегович
    Стаття присвячена сучасному стану впровадження інноваційних клінінгових технологій в закладах готельного господарства. Обґрунтовано необхідність постійного впровадження інновацій на висококонкурентному ринку індустрії гостинності. Клінінгові компанії забезпечують широкий спектр робіт з прибирання приміщень. Сервіс ґрунтується на сучасних технологіях, організаційних принципах, ефективній техніці і високоякісних хімічних засобах. Визначено, що перспективним напрямом розвитку готельного бізнесу є використання екологічного клінінгу. Наведені приклади найпопулярніших інноваційних розробок. Впровадження інноваційних клінінгових технологій є актуальним для будь-якого сучасного закладу готельного господарства, де зосереджується велика кількість людських потоків. The article is devoted to the current state of implementation of innovative cleaning technologies in hotel establishments. The necessity of constant introduction of innovations in the highly competitive market of the hospitality industry is substantiated. Cleaning companies provide a wide range of cleaning work. The service is based on modern technologies, organizational principles, efficient equipment and high-quality chemicals. It is determined that a promising area of hotel business development is the use of ecological cleaning. Examples of the most popular innovative developments are given. The introduction of innovative cleaning technologies is relevant for any modern hotel establishment, where a large number of human flows are concentrated.
  • Ескіз
    Документ
    Improving the organizational and economic support for the development of enterprises in the hospitality industry in the use of information and communication technologies
    (2021) Petrovska, Iryna; Safronova, Olha; Mital, Оlena; Ometsynska, Nataliia; Moroz, Volodymyr; Vidomenko, Oksana; Lebedynets, Iryna; Shostakovska, Antonina; Maistrenko, Yuliia; Nosyriev, Oleksandr
    Conceptual foundations of organizational and economic support for the development of enterprises in the hospitality industry have been developed, taking into account the level of use of information and communication technologies. It has been determined that the main results of the influence of information technologies on the hospitality industry are the optimization of business processes, as well as the transformation of the target consumer of hospitality services. The types of information and communication technologies are systematized depending on the direction of the business processes of the cycle of providing hospitality services. It has been substantiated that through the active use of information and communication technologies, hospitality industry enterprises satisfy the needs of customers in full in accordance with modern requirements. The relationship was established between the results of assessing the level of organizational and economic support for the development of information and communication technologies and the strategic choice of enterprises in the hospitality industry. Three types of strategies are identified – information expansion, improvement, retention and further development – depending on the low, medium and high level of development of information and communication technologies, respectively. The directions of increasing the level of development of information and communication technologies of the hospitality industry at different levels are proposed. The developed theoretical and methodological provisions can be useful in the formation of the concept of strategic development of the hospitality industry. The use of the proposed toolkit reflects the results, both quantitatively (increasing demand for hospitality services, improving financial performance, etc.) and in a qualitative form (improving the quality of service, creating a positive image, etc.).
  • Ескіз
    Документ
    Використання можливостей соціальних мереж в індустрії гостинності
    (2022) Мирошник, Юлія Анатоліївна; Абрамова, Асьят Георгіївна; Пушка, Ольга Сергіївна
    Стаття присвячена питанню можливості використання соціальних мереж в готельній індустрії. Соціальні мережі з'явилися в онлайн-суспільстві в 2003 році, і з тих пір кількість користувачів ними збільшується з кожним днем. Гостинна індустрія досить залежна від інформації, що поширюється про заклади в інтернеті. Сьогодні, потенційні гості готелів можуть спілкуватися з іншими клієнтами, читати їхні відгуки, шукати кращі варіанти розміщення, акційні та спеціальні пропозиції за допомогою лише телефону. Для готельєрів використання соціальних мереж може бути цінним інструментом для розвитку власного бренду з метою залучення нових гостей та збереження поточних клієнтів, створюючи міцні та ефективні відносини з ними. В статті наведено деякі стратегії соціальних мереж, які можуть максимально збільшити охоплення клієнтів засобу розміщення. The article is devoted to the possibility of using social networks in the hotel industry. Social networks appeared in the online community in 2003, and since then the number of users has been increasing day by day. The hospitality industry is quite dependent on information disseminated about establishments on the Internet. Today, potential hotel guests can communicate with other customers, read their reviews, look for the best accommodation, promotions and special offers by phone only. The purpose of this article is to identify ways to use social networks for the development and promotion of hospitality industry. Research of possible influence of separate social networks on popularization of hotel services and attraction of new clients. The image of the institution, formed in social networks, especially influences the decision to purchase services from consumers of generation Z. Young users first of all look for information not on official web resources, but in the most popular social networks, such as: TikTok, Facebook, Instagram, etc. Social media allows companies to stay in touch with interested users, build long-term relationships with their customers, build their loyalty, manage the company's reputation, increase sales and solve many other business development challenges. The influence of social media and their role is gaining importance in all spheres of human activity and is the subject of research by scholars and practitioners. The article reveals the role and benefits of using, influencing and using social media in the field of hotel services. The use of social networks as a means of promoting hotels is low-cost and allows you to reach a wide target audience, quickly inform real and potential customers about new offers, to form a demand for services. In an era of rapid technological progress and very demanding travelers, it is very important to use all available platforms for hotel marketing campaigns. The article presents some strategies of the most popular social media, which can maximize the reach of customers of the accommodation. Today, hotels need to use the full range of Internet marketing: SEO and content marketing, contextual advertising, PR and social networks, affiliate programs.
  • Ескіз
    Документ
    Індустрія гостинності в умовах пандемії Covid-19: проблеми та напрями антикризового розвитку
    (2021) Медвідь, Ірина Миколаївна; Шидловська, Олена Броніславівна; Іщенко, Тетяна Іванівна
    Розглянуто сучасний стан готельно-ресторанного бізнесу в Україні та альтернативні підходи до організації діяльності закладів ресторанного господарства та готельних підприємств в умовах пандемії Covid-19.The current state of the hotel and restaurant business in Ukraine and alternative approaches to the organization of restaurants and hotel enterprises in a Covid-19 pandemic are considered.
  • Ескіз
    Документ
    Перспективи застосування wellness-інновацій в індустрії гостинності
    (2020) Марченко, Наталія Іванівна; Дітріх, Ірина Вікторівна
    У науковій статті представлено аналіз основних тенденцій конкуренції у сучасних готельних підприємствах. Зазначено необхідність оновлення переліку послуг, які надаються на базі готелю. Охарактеризовано використання інноваційних методів у роботі готельного закладу. Проаналізовано можливість створення wellness-студій і wellness-центрів на базі українських готельних комплексів. Виявлено вплив пандемії COVID-19 на актуалізацію необхідності збереження здоров’я. Охарактеризовано доцільність персоналізації харчування як інтелектуальної послуги wellness. Визначено wellness як систему оздоровлення. The scientific article provides an analysis of the main competition trends in modern hotels. The need to update the list of services provided at the hotel is noted. The use of innovative methods in the work of a hotel establishment is characterized. The possibility of establishing of wellness studios and wellness centers on the basis of Ukrainian hotel complexes is analyzed. The impact of the COVID-19 pandemic on the actualisation of the need for health preservation has been identified. The expediency of personalization of food as an intellectual service of “wellness” is characterized. Wellness is defined as a health-improving system.
  • Ескіз
    Документ
    Acusotherapy as an innovative method of recovery in spa-technologies of hospitality enterprises in Ukraine
    (2020) Medvid, Irina; Shydlovska, Olena; Ishchenko, Tatiana; Dotsenko, Viktor
    Актуальність. Природні лікувальні ресурси України є потужною ресурсною базою для розвитку лікувально-оздоровчого туризму. Важливою складовою вітчизняної рекреації являються хвойні ліси, тому актуальним є дослідження перспектив впровадження акусотерапії у spa-індустрії сфери гостинності. Мета статті – оцінка можливості використання лісових насаджень для розвитку сфери гостинності, аналіз сучасного стану та визначення перспектив застосування акусотерапії в spa-технологіях на підприємствах готельного господарства. Методи, що використовувались при проведенні дослідження: системний метод, порівняльний та структурний аналіз. Результати. Проаналізовано сучасний стан лісових масивів України та можливість їх використання для оздоровлення та відпочинку. Виявлено, що ½ загальної площі лісів є придатними для рекреаційної діяльності, серед насаджень яких особливими цілющими властивостями характеризуються хвойні дерева. Обґрунтовано лікувальні властивості хвої та охарактеризовано перспективи використання акусотерапії, як різновиду бальнеологічної терапії із застосуванням продуктів хвойних дерев, в якості інноваційного напрямку розвитку spa-індустрії сфери гостинності. Встановлено перелік послуг акусотерапії, які надаються рекреаційними готельними підприємствами з метою додаткового оздоровлення, та обґрунтовано їх позитивний вплив на організм людини. Висновки та обговорення. Дослідження показало, що комплексне впровадження акусотерапії в spa-технологіях підприємств готельного господарства є актуальним завданням сфери обслуговування, оскільки дозволить підвищити ефективність їх роботи та задовольнити потребу в оздоровленні значної кількості потенційних відвідувачів, що сприятиме збільшенню завантаженості номерного фонду готелю та створенню сучасного конкурентоспроможного рекреаційного готельного продукту.Actuality. Natural medical resources in Ukraine are a powerful resource base for the development of health tourism. Coniferous forests are an important part of domestic recreation, that’s why it’s important to study the prospects for the introduction of acutherapy in the spa-industry in the field of hospitality. The purpose of the article is to assess the possibility of the use of forests for the development of hospitality, the analysis of current state and determine prospects for the use of acustherapy in spa-technologies in the hotel industry. The methods used in the research: system method, comparable and structural analysis. The results. The current state of Ukrainian forests and the possibility of their use for recovery and recreation. It has been determined, that ½ of general forest area is suitable for recreational activities, among the plantations of which coniferous trees are characterized by special healing properties. The cure properties of pine needles are substantiated and the prospects of using acustherapy as a kind of balneological therapy with the use of coniferous tree products as an innovative direction of the development of the spa-industry of the hospitality sphere are characterized. The list of acustherapy services, provided by recreational hotel enterprises with the aim of additional recovery is established, and their positive impact on the human’s health is substantiated. Conclusions and discussions. The study showed that the comprehensive implementation of acustherapy in spa-technologies of hotel enterprises is an urgent task of the service sector, as it will increase their efficiency and meet the need for a significant number of potential visitors, which will increase the occupancy of the hotel and create a modern competitive recreational hotel.
  • Ескіз
    Документ
    Перспективи проектування готельних підприємств із затосуванням смарт-технологій
    (2019) Абрамова, Асьят Георгіївна; Коваль, Ольга Володимирівна; Кононко, Діна Костянтинівна
    Розглянуто сучасні тенденції та перспективні напрямки розвитку готельного господарства в Україні та світі. Визначено, що розширення сегменту додаткових послуг, а саме послуг, які сприятимуть удосконаленню системи управління готелем, є актуальним та дозволить підвищити конкурентоспроможність підприємства. У статті висвітлено особливості державного регулювання інноваційної діяльності в Україні. Досліджено основні шляхи впровадження інноваційних технологій у структури готельних підприємств. Обґрунтовано доцільність впровадження смарт-технологій, а саме елементів системи «розумний дім», в структуру підприємств готельного господарства. Розглянуті етапи здійснення інноваційної діяльності на підприємстві та основні напрямки підвищення її ефективності.